eitsenvuotisen elinkaaren jälkeen C-sarjan Mercedeksen rekisterikilpien väliin ei jää juuri muuta vanhaa kuin muutama kolmisakarainen tähti.

Uusi Mercedeksen C-sarja on jokseenkin saman kokoinen kuin edeltäjänsä. Uutuus on varsin linjakas luomus, minkä todistaa myös tuulitunneli: ilmanvastuskerroin on 0,26. Sisätiloiltaan kori on odotetun kaltainen. Sopiva ja tyköistuva olematta sen kummemmin ahdas tai avara. Myös varustus paranee selvästi.

Moottorivalikoima koostuu neljästä bensiinimoottorista ja kolmesta dieselistä. Varsinkin bensiinimoottorit ovat aiempaa hieman suurempitilavuuksisia ja tietysti tehokkaampia. Niinpä kulutuksetkin ovat aavistuksen verran entistä suurempia, jos toki kohtuullisia parantuneisiin suoritusarvoihin suhteutettuna. Pieni ilmanvastus auttaa jokaisen mallin yli kahden sadan huippunopeuteen.

Jousitusta on paranneltu ottamalla edessä käyttöön paranneltu joustintukirakenne. Takana sovelletaan tyypillistä monivarsituentaa, jonka ensimmäinen versio tuli käyttöön nimenomaan 190-mallin yhteydessä. Ohjausvaihde on vaihtunut hammastankoon.

Uuden C:n euroopanlaajuinen ensiesittely tapahtuu toukokuun puolivälissä. Muutama BMW:n 3-sarjasta haaveileva tai syksyllä uudistuvaa Audi A4:ää odotteleva potentiaalinen ostaja varmaankin hidastaa askeltaan, kun kertaheitolla kuosiaan vaihtanut C-Mersu hymyilee Vehon näyteikkunassa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 7/2000, s. 4-5)