Suomessa noin 600 ja Euroopassa yli 50000 asiakasta on allekirjoittanut Mersun uuden C-mallin tilaussopimuksen näkemättä autoa lainkaan luonnossa. Usko tuotteeseen on siis kova. Ensimmäisten ajokokemusten jälkeen usko vaikuttaa perustellulta.

Harvoin, jos koskaan on neliovinen Mersu tarjonnut samanlaista ajamisen iloa kuin uusi C. Jousitus on säädetty selvästi entistä urheilullisemmaksi, mutta silti ei mukavuudesta ole jouduttu pahasti tinkimään. Tunnelma on tasapainoinen, jämäkkä ja luottamusta herättävä. Mercedeksen insinöörit myöntävät kysymättäkin, että niin ohjaustunnon kuin ajokäytöksenkin suhteen esimerkkinä on ollut BMW:n 3-sarja.

Koeajo alkoi C 220 CDI:llä, jonka moottori on sama kuin E-sarjassa. Auton uskaltaisi väittää olevan luokkansa hiljaisimpia ja maantieajossa kuudes vaihde vähentää melua entisestään. Raju 315 Nm:n vääntömomentti tekee liikennöinnistä vaivatonta ja muutkin onnistuneet ominaisuudet tekevät C:stä hyvän matka-auton. Ohjaus ei aivan kunnolla palauta kadunkulmissa, mutta heti nopeuden noustessa kävelyvauhdin yläpuolelle ohjaus kuitenkin tuntuu herkältä, tarkalta ja luonnolliselta. Moitteita voi kenties suunnata hintaan. Rahaa C 220 CDI:stä nimittäin pyydetään 284000 markkaa.

C 200 Kompressor -mallin kaksilitraiseen moottoriin on yhdistetty hihnavetoinen mekaaninen ahdin. Se tuottaa vain vähän ylimääräistä meteliä, mutta aimon annoksen mehukasta vääntöä jo alakierroksilta lähtien. Eteneminen on vaivatonta, muttei mitenkään urheiluautomaista. Käytännössä C 220 CDI kykenee samanlaisiin suoritusarvoihin. C 180:ssä sama moottori esiintyy ahtamattomana, mutta syyskuuhun saakka C 200 Kompressor on 259900 markan hinnallaan edullisin bensiinikäyttöinen C-malli. Hintaeroa C 180:een on vain 20000 markkaa.

V6-moottoriset alkavat mallista C 240, jonka 2,6-litrainen voimanlähde on vain aavistuksen tehokkaampi kuin äskeinen remmiahdettu kaksilitrainen. Huippumallin voimanlähteeksi on valittu teholtaan 160-kilowattinen V6. Valinta on onnistunut ja C 320 tuntuu arvonsa (369000 mk) mukaiselta.

Suorituskykyä riittää ylenpalttisesti ja vakiovarusteinen viisivaihteinen automaatti vaihtaa pehmeästi, mutta päättäväisesti. Eteneminen sujuu tarvittaessa arvokkaan rauhallisesti, tunnelman voi hetkessä muuttaa V-murinan säestämäksi kiihkeydeksi. Rajoittamattomilla osuuksilla C 320 kelaa uskomattoman nopeasti nopeusmittariin kakkosella alkavat lukemat. Silti keskustelu vierustoverin kanssa sujuu ääntä korottamatta vielä huippunopeuden (245 km/h) tuntumassakin.

Heti alkumetreiltään lähtien uusi C on siis saanut osakseen asiakkaiden vankan luottamuksen. Käytännössä kaikki Suomeen tänä vuonna saatavat autotkin on jo myyty ja kiinnostus varmasti vain syvenee, kunhan kaikki halukkaat pääsevät koeajolle. Nyt Mersulla on kaikki edellytykset valloittaa ostajia myös muilta merkeiltä. Uusi C on kaukana pappamallista.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 10/2000, s. 14-15)