Voisi kuvitella, että suurista limusiineistaan ja urheiluautoistaan tuttu Mercedes-Benz ei olisi mitenkään kiinnostunut tavallisen kokoisesta neliovisesta sedanista. Mutta kyllä se on; se on maailmanlaajuisesti kokoluokka, jossa tehdään kauppaa. Mercedeksen C-sarjan edustaja on uusittu, ja ainakin tyyliseikkojen suhteen se on saanut erinomaisen vastaanoton heti kättelyssä. Me katsoimme myös, mitä muuta on tapahtunut.

Mercedes-Benzin uudessa C-mallissa on silmin nähtävä annos urheilullisuutta, menevyyttä ja moottoreita moneen makuun, vaikka kysymyksessä vielä alkuvaiheessa onkin ”tavallinen” neliovinen sedan. Uusikori ei ulkomitoiltaan poikkea paljoakaan edeltäjästään. Kori on sivuprofiililtaan kiilamainen mikä vähentää osaltaan ilmanvastusta. Ilmanvastuskerroin 0,26-0,27 onkin luokassaan erinomaisen pieni. Farmari ja kolmiovinen viistoperä tulevat myöhemmin ohjelmaan. Tosin C-farkun saa halutessaan nytkin, mutta se on vielä edellisen korimallin mukainen.

Koeajoauton keulalla oli Mercedeksen nelisylinterinen dieselmoottori, josta löytyvät kaikki tämän päivän dieselmoottorilta vaadittavat hyvät ominaisuudet. Tehoa on luvass 105 kW ja vääntöä komeat 315 Nm (1,25 bar ahtopaineella). Vaihteiden hallinnasta huolehti viisinopeuksinen elektronisesti ohjattu automaatti. Vaihteistossa on (D-asento vedettynä taakse) mahdollisuus vaihtaa pykäliä ylös- ja alaspäin manuaalisesti liikuttamalla aluevaihtajaa sivuttain. Systeemiin kuuluu myös pienillä vaihteilla moottorijarrutus ja sisäinen oppimiskaava. Alkuperäisenä vaihteistona tällaiseen autoon kuuluu uusi kuusivaihteinen manuaali.

Ajossa huomio kiinnittyi pieneen kääntöympyrään ja sitä kautta auton ketteryyteen. Väistökokeessa tehtiin mielenkiintoinen havainto; Mercedes on eräistä harvoista autoista, joka selvitti kaistanvaihdon yhtä hallitusti kahden tai viiden hengen kuormalla. Maantiellä ohjauksessa on hyvä vaste mutta auto ei tahdo kulkea suoraan vaan on halukas hieman muuttamaan suuntaansa suorillakin. Asia kyllä hoituu tuollaisilla ”sormenpää” ohjausliikkeillä, mutta parempi olisi, jos se hoituisi itsestään. Jarruja on syytä kehua. Reilunkokoisilla laikoilla saavutetaan niin hyvä hidastuvuus, ettei sellaista usein tule vastaan. Lukkiutumattomien jarrujen lisäksi Mercedeksessä on erityinen hätäjarrutehostin – eräänlainen ylimääräinen jarrutehostin siltä varalta, ettei kuljettaja kykene itse painamaan poljinta riittävällä voimalla.

Mercedeksen uudesta C-sarjalaisesta löytyy mielenkiintoisia yksityiskohtia tarkasteltaviksi ja arvioitavaksi vaikka kuinka paljon. Koeajon aikana ilmaantuneet seikat ovat osa tutkimusta, jota jokainen voi jatkaa tietysti tahollaan. Huokeimpana kohteena tulee olemaan C180 Classic-varustuksella. Sen hinnaksi ilmoitetaan 239900 mk.

Mercedes-Benz C220 CDI A

MAAHANTUOJA: Oy Veho Ab, Salomonkatu 17 B, 00100 Helsinki

puh. (010) 56 912

HINTA: 306 000 mk

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 13/2000, s. 128-133)