Jos alla on coupé-mallinen Mersu, niin tyhmempikin tajuaa, että sen kuljettajalla on mielessä jotain muutakin kuin pelkkä siirtyminen paikasta toiseen. Päätimme kokeilla CLK 320:n ominaisuuksia kotimaisissa olosuhteissa.

CLK:ssa istutaan hieman alempana kuin muissa Mersuissa. Sivuille on aukeat näkymät keskipilarin puuttumisen johdosta. Turvavyön ojentajamekanismi tarjoaa solkea huomaavaisesti, kuten jo 80-luvun coupé-Mersussa. Muuten tunnelma ei oikeastaan poikkeakaan merkin muista nykyisistä takavetoisista. Eroja löytyy CLK:n perustana käytettyyn C-sarjalaiseen sopivasti muttei liikaa.

Mitä Mersun tuttuun tunnelmaan tulee, se jatkuu lyhentämättömänä, kun vaihdevivun on nykäissyt D-asentoon ja päässyt liikkeelle. V6-moottori hyrisee sivistyneesti, ja nahkapenkeillä on helppo viihtyä. Myös ohjauksen täydellinen puutuneisuus hitaissa vauhdeissa kuulostaa jo vanhalta valitusvirreltä. Ohjaus onneksi elpyy, kun vauhti nousee. Suuntavakavuudessa tai käytöksessä muutenkaan ei suomalaisteillä ole moittimista, vaikka koeajoyksilössä olikin lisävarusteena urheilullinen alusta ja normaalia matalammat renkaat, edessä kokoa 225/45 ja takana 245/40 R 17.

Moottori sopii hienosti niin rauhalliseen kurvailuun, nopeaan matka-ajoon kuin yritteliääseenkin etenemiseen. Voimaa on tarjolla tarpeeksi kaikkiin olosuhteisiin. Mittaukset todistavat, että tehtaan lupaamaan alle kahdeksan sekunnin kiihtyvyyteen 0-100 km/h on mahdollista päästä.

Hinta ei yleensä taida olla Vehon näyttelyhalliin saapuvan asiakkaan ensimmäinen huolenaihe. On tai ei, CLK 320 maksaa 83 200 euroa, joka muutamia mukavia lisävarusteita valitsemalla kasvaa helposti lähelle 100 000:ta rahaa, kuten koeajoautomme tapauksessa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 17/02, s. 44)