Kaasu kuuluu perinteisesti kaupungin arkeen. Maakaasu on monelle tuttu lähinnä keskustan vanhojen kerrostalojen liesistä, mutta polttoaineiden muuttunut verotus on tuomassa tämän oivallisen käyttövoiman vihdoin myös henkilöautoihin Suomessakin. Mercedes-Benz 200 NGT:ssä ei tarvitse tinkiä juuri muusta kuin varapyörästä.

Maakaasu soveltuu pienin muutoksin käytettäväksi myös bensiinimoottoreissa, ja nyt Suomessakin linja-autojen lisäksi markkinoille on tulossa myös maakaasukäyttöisiä henkilöautoja.

Nykyaikainen maakaasuauto ei vaadi kuljettajalta erityistaitoja. Mercedes 200 NGT:ssäkin kaasujärjestelmä on vain lisävaruste (5 840 euroa), joka mahdollistaa polttoainekuluissa säästämisen siellä, missä kaasua on saatavilla.

Ainoa pieni epämukavuustekijä on pienehkö toimintamatka kaasulla ajettaessa. Eri valmistajat ovat tilankäytöllisten kompromissien seurauksena päätyneet sijoittamaan autoon kaasusäiliöt, joiden tilavuus riittää noin 200–300 kilometrin ajoon. Lievää taloudellista takaiskua suurempaa draamaa kaasun loppuminen ei kuitenkaan aiheuta; kaasusäiliöiden tyhjetessä nykyaikaisen maakaasuauton moottori siirtyy automaattisesti käyttämään bensiiniä.

Mercedes-Benzin mekaanisesti ahdettu 1,8-litrainen moottori poikkeaa useimmista bensiini/maakaasukäyttöisistä voimanlähteistä siinä, että sen suurin teho ja vääntö ovat samat polttoainevalinnasta riippumatta. Suorituskyky on yksineuvoisen sisarmallin, E 200 Kompressorin, tasolla.

Mercedes E 200 NGT on mielenkiintoinen vaihtoehto silloin, kun ajetaan paljon ja huomattava osa kilometreistä karttuu kaupunkiliikenteessä. Tunnusmerkit täyttyvät erinomaisesti taksikäytössä, joten ilman suurta ennustamisen lahjaa voi arvella suurimman osan NGT-varusteisista Mercedeksistä päätyvän ammattiajoon.

(Tiivistelmä Jan Enqvistin artikkelista TM 14/05, s. 27-28)