Joskus autotoimittajan ammatissa joutuu pahaan välikäteen. Esimerkiksi silloin, kun koeajettavana on poikkeuksellisen makea auto kuten uunituore Mercedes-Benz E 55 AMG. Järkevän liikkumisen tai ihmisten kuljetustarpeen kanssa autolla on kovin vähän tekemistä. Silti on pakko tunnustaa, että sen ajaminen on syntisen hauskaa.

Tie on kuin vuoren rinteelle käytön jälkeen hylätty jättimäinen serpentiinirulla, kaarteet luonnottoman teräviä ja mäet jyrkkiä. Näkyvyyttä mutkien välissä on vain vähän. Kaiken lisäksi ajoradan asvaltoitu osuus on paikoitellen kapea, paljon kapeampi kuin kotoisen Tiehallintomme normit Suomessa sallisivat. En häpeä tunnustaa, että omasta puolestani ajan mielelläni vuoriston vaativissa olosuhteissa. Se tuntuu suorastaan nautittavalta, erityisesti jos alla on olosuhteisiin sopiva auto – riittävän vahva ja riittävän urheilullinen. Mercedes-Benz E 55 AMG on juuri tällainen auto. Istuminen sen ratissa on yhtä juhlaa. Auto kiihtyy jyrkkään ylämäkeen kuin tauti, tottelee välittömästi jokaista ohjausliikettä, istuu kaarteissa tanakasti kuin tiehen liimattuna ja hidastaa nopeuttaan käsittämättömän tehokkaasti.

Konepellin alla jyrisee mekaanisesti ahdettu ja hienostuneesti mutta perusteellisesti viritetty Mersun V8-moottori. Sen iskutilavuus on nostettu viidestä litrasta 5,5 litraan iskunpituutta kasvattamalla. Kone on muutenkin pantu uuteen uskoon. Sitä on kaikin puolin vahvistettu. Tarvittaessa E 55 AMG kiihtyy nollasta sataan 4,7 sekunnissa, ja jos kiihdyttämistä jatketaan, niin 200 km/h:n nopeus saavutetaan 16,1 sekunnissa. Tästä eteenpäinkin kiihtyvyyttä riittää niin, että selkänojassa tuntuu. Moottorin vääntöominaisuudet ovat mahtavat. Jo 1500 kierroksella minuutissa tarjolla on 560 Nm, mikä takaa vaivattoman ajettavuuden missä tahansa, ja 700 Nm:n huippu on tarjolla laakealla alueella 2650 ja 4500 kierroksen välillä.

Auton kulku on vakaata kaikissa olosuhteissa. Siitä pitävät huolen tasosäätöinen ilmajousitus sekä huippuleveät renkaat. Jousitusta voi pitää joko normaalilla tai urheilullisella asetuksella. Nopeuden noustessa yli 140 km/h kori asettuu ilmanvastuksen vähentämiseksi 15 millimetriä alemmaksi. Kun nopeus putoaa takaisin alle 70 km/h, kori nousee peruskorkeuteensa. Automaattinen tasosäätö pitää huolen siitä, että kuormituksen vaihtelut eivät vaikuta korin korkeusasemaan.

Hintansa puolesta Mercedes-Benz E 55 AMG on harvojen herkkua. Autona se ansaitsee kuitenkin ehdottomasti tulla huomatuksi – niin hienosta teknisestä laitteesta on kysymys. Auton hillitty ulkonäkö herättää ostokykyisissä piireissä vastustamatonta vetovoimaa, ja maailmanlaajuisesti se löytäneekin vielä tänä vuonna jo tuhansia omistajia. Muutama auto tulee meille Suomeenkin.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 19/02, s. 132-133)