Mercedeksen kaikkein perinteisin ja suosituin kokoluokka on saanut seuraajan. Se pyrkii edellistä E-sarjaa astinlautanaan käyttäen säilyttämään ja vahvistamaan stuttgartilaisten esikuva-asemaa luokassaan. Kehitystyöhön kulutetut neljä vuotta ja kaksi miljardia euroa antavat uutuudelle hyvät eväät.

Asettuminen kuljettajan paikalle ja ensimmäinen silmäys ympäristöön jo kertoo, missä autossa ollaan. Mersussa ollaan. Puuta, nahkaa, hidastetusti aukeavia ja napakasti sulkeutuvia säilytyslokeroita sekä joukko mukavia, mutta kalliita lisävarusteita. Tunnelma on vaihtanut vuosikymmentä, mutta ei syntyperää.

E 220 CDI:n moottoriin on lisätty tasapainoakselit, säätyvä ahdin ja toisen sukupolven yhteispaineruiskutus. 340 newtonmetrin vääntö kuljettaa autoa mielekkään vaivattomasti. Seuraava diesel, sekin ahdin- ja ruiskutusmuutokset kokenut viisisylinterinen E 270 CDI liikkuu yli 400 Nm:n väännöllä. Kuusi- ja kahdeksansylinteriset 3,2 ja 4,0 litran CDI:t täydentävät dieselvalikoimaa myöhemmin.

Mersun nelisylinterinen 1,8-litrainen, mekaanisesti ahdettu bensiinimoottoriperhe otetaan käyttöön syksyllä. Bensiinikäyttöinen valikoima koostuu malleista E 240, E 320 ja E 500. Näistä pienin tarjoaa suorituskykyä lähinnä kierroksia käyttämällä. Keskimmäisestä löytyy jo ilmavampaa voimaa ja suurin lähentelee suorituskyvyltään urheiluautoa. Jatkeeksi on vielä tulossa tehokas E 55 AMG. Vaihteistot ovat joko kuusivaihteisia käsivalintaisia, siitä automatisoituja Sequentroniceja tai viisivaihteisia automaatteja.

E 320:ssä ja E 500:ssa on vakiona nopeuden mukaan muuttuva tehostus, joka muuttaa ohjausta hieman keinotekoiseen suuntaan. Alustan toiminnasta oli ainakin kevyesti kuormattuna ja suhteellisen hyväpintaisella koeajolenkillä hankala löytää moitteen sijaa. Lisäulottuvuutta antaa Airmatic DC -ilmajousitus, joka on vakiona E 500:ssa ja muissa 3 950 euron hintainen lisävaruste. Se osaa säätää nyt sekä jousituksen että vaimentimien toiminnan (DC = Dual Control) ajotilanteen mukaan.

Varustepuolella automaatti-ilmastointi on vakiona, lasinen panoraamakatto on uutuus sedan-mallisessa autossa. Mielenkiintoinen varuste on mukautuva istuin, joka säätelee sivutukea kaarteiden mukaan saaden tietonsa auton liiketila-antureilta. Vakionopeussäädin nopeudenrajoittimella, radio kuuden levyn CD-vaihtajalla ja kymmenellä kaiuttimella, sadetunnistin ja ajotietokone ovat kaikki mukana perushinnassa. Varustetasoja on edelleen tutut kolme: Classic, Elegance ja Avantgarde. Maaliskuun puolivälissä markkinoille tulevan tämänhetkisen halvimman mallin eli E 220 CDI:n hinta on Suomessa 63 700 euroa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 6/02, s. 36-38)