Mercedes-Benz on aina käyttänyt paljon aikaa ja runsaasti rahaa osoittaakseen olevansa edelläkävijä. Seuraavat vuodet näyttävät, onnistuuko se siinä edelleen, säilyttääkö E-sarja asemansa business-luokan myydyinpänä automallistona maailmassa.

Uudessa E-sarjassa on niin paljon uusia ideoita ja kehittyneitä rakenteita, että nyt kun auto on vihdoinkin nähty, siitä voi suppean ensiesittelyn puitteissa kertoa vain pintaa raapaisten. Varsinkin mittavalta lisävarustelistalta löytyy paljon sellaista, mitä on tähän saakka saanut vain kaikkein kalleimpiin edustusautoihin, jos niihinkään. E-sarjalainen ei edusmiestensä mukaan ole myöskään mikään edeltäjänsä lievästi paranneltu evoluutioversio, vaan maltillisesta ulkonäkömuutoksestaan huolimatta täysin uusi auto, jonka kehitystyöhön on käytetty aikaa neljä vuotta, ja rahaa on kulunut kaksi miljardia euroa.

Tärkein uutuus ovat sähköhydrauliset jarrut (Sensotronic Brake Control), jotka tosin nähtiin jo syksyllä esitellyssä SL-sarjassa. Niissä jarrupolkimen liike välitetään sähköisesti tietokoneelle, joka vertaa sitä auton liiketilaan ja välittää käskyn korkeapaineiselle hydrauliselle jarrujärjestelmälle.

Auton pituus on millimetrin tarkkuudella sama kuin aikaisemmin, mutta koriin on tullut pari senttimetriä lisää sekä korkeutta että leveyttä. Myös akseliväli ja raideleveydet ovat hieman kasvaneet.

Moottorit ovat periaatteessa ennallaan. Valikoima alkaa kaksilitraisesta, nelisylinterisestä E 200 -mallista ja päätyy viisilitraiseen V8 E 500 -huippumalliin (225 kW/306 hv). Ääripäiden välille mahtuu pari bensiinikäyttöistä V-kuutosta ja neljä dieseliä.

Pintapuolisesti tarkasteltuna uudessa Mercedes-Benzin E-sarjassa ei ole moitittavaa. Myöhemmät koeajot tulevat osoittamaan, onko auto todella kehittynyt niin paljon kuin tehtaan edustajat väittävät. Uusi E-sarja esitellään Suomessa 15. maaliskuuta viiden sedan-mallin voimalla. Syksyllä tulee lisää moottorivaihtoehtoja, mm. bensiinikäyttöinen E 200 sekä taksimarkkinoilla tärkeä diesel E 200 CDI. Vuoden 2003 keväällä korivalikoimaan saadaan myös farmari.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 3/02, s. 4-5)