Mercedeksen G-sarja on ollut nykyautoksi tuotannossa pitkään, sillä malli täytti jo 25 vuotta. Ikä ei kuitenkaan ole menoa hidastanut, päinvastoin; autosta tuli markkinoille kaikkien aikojen ripein versio, G 55 AMG Kompressor.

Mercedes-Benz G suunniteltiin todelliseksi maastoautoksi, jossa ei tingitty maasto-ominaisuuksista muiden ominaisuuksien hyväksi.Nykyisin auton sisustus ja varustelu ovat edustusautotasoa, kuin suoraan Mersun S-sarjasta.

G-malli oli markkinoille tullessaan ja on edelleen yksi harvoista todellisista nelivetoisista maastoautoista. Auto on jatkuvasti nelivetoinen, ja sitä varten voimansiirto on varustettu alennusvaihteella, jolla saadaan vaihteiden välitykset paremmin vastaamaan hitaan maastoajon vaatimuksia. Vaikeissa olosuhteissa kaikki neljä pyörää saadaan vetämään, koska autossa on lukot sekä etu- että taka-akselilla ja lisäksi myös keskitasauspyörästössä.

Nykyaikaa voimansiirron yhteydessä edustaa ESP-ajonvakautusjärjestelmä ja siihen liittyvä 4ETS-luistonesto, jotka parantavat maantieajon ominaisuuksia ja auton hallittavuutta.

Tässä tehokkaimmassa AMG-mallissa alustaa on jouduttu tukevoittamaan ja hieman madaltamaan nopean maantieajon vaatimusten mukaan, ja samalla myös renkaita on kasvatettu niin kooltaan kuin leveydeltäänkin. Muutokset hieman verottavat maastoliikkuvuutta, mutta tällaisen kalliin mallin ostajalle maastoajo tuskin on auton pääkäyttötarkoitus. AMG-malli tosin liikkuu maastossa hyvin, jos sen sinne vain malttaa viedä.

Mercedeksen G 55 AMG:n moottorina on mekaanisesti ahdettu 5,5-litran V8. Se edustaa vielä Mercedeksen kolmiventtiilistä sukupolvea, jossa sylinteriä kohti on kaksi imuventtiiliä ja yksi pakoventtiili. Tehoa moottorissa on 350 kW, mikä on hevosvoimina 476. Myös vääntömomentti on mahtava, peräti pyöreät 700 newtonmetriä. Näillä voimavaroilla kahden ja puolen tonnin painoinen auto liikahtaa ripeästi. Suorituskyky on aivan urheiluautoluokkaa, kuten ilmoitettu kiihtyvyys 5,6 s 0–100 km/h kertoo.

Suomeen Mercedes-Benz G 55 AMG tulee kesän aikana. Hintaa ei ole vielä vahvistettu, mutta tämänhetkinen arvio on 185 000 euroa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 11/04, s. 76)