Mansikka ei ole pelkästään yksi ja ainoa samanlainen marja. Siitä on olemassa monta eri lajiketta, joista kukin sopii määrättyyn käyttöön ja maistuu erilaiselta. Näin on uudessa Mercedes-Benz Vitossakin. Ennen yhden korimallin piti sopia kaikille, mutta nyt valikoima on kasvanut huomattavasti. Uusi Vito kiinnostaa entistä useampia pakettiauton ja Viano monikäyttöauton tarvitsijoita.

Mercedeksen Vito ja Viano, eli vanha V-sarja, ovat uudessa muodossaan tuoneet esille hyvin monikäyttöiset mallisarjat. Suurin muutos on tapahtunut vetotavassa. Mercedes on tässä kokoluokassa palannut takavetoon. Päätös on epäilemättä ollut vaikea, mutta se on kuitenkin tehty. Kysyttäessä syytä moiseen saimme monia selityksiä. Mercedeksen henkilöautoja ajavan on nyt helpompi siirtyä pakettiauton rattiin, kun vetotapa ja ajotuntuma on samankaltainen. Voidaan myös käyttää samoja osia, esimerkiksi vaihteistoja. Auton valmistus helpottuu, samoin huolto ja korjaus. Nyt myös paino jakautuu tasaisemmin akselien välillä.

Nykyisen Viton valinta on ollut helppo, sillä siitä on ollut tarjolla vain yksi korimalli. Tulevassa Vitossa on enemmän vaihtoehtoja: kaksi akseliväliä, kolme koripituutta ja kaksi korkeutta, eli neljä erikokoista koria. Saksassa, missä autoverot eivät turhaan rasita, on Vitosta useampia eri tavoin sisustettua versioita. Meille normaali on umpinainen tai ikkunallinen pakettiauto, mutta Saksassa Viton saa myös Mixto-versiona, jossa on kaksi riviä istuimia, maksimihenkilömäärä on kuusi, ja tavaratilaa jää vielä reilusti. Viton saa myös kolmella penkkirivillä, jolloin se on maksimissaan yhdeksän hengen tila-auto. Korkean katon saa yhdistettyä keskimmäiseen pituuteen, ja pisin malli sisältää pidemmän akselivälin. Tavaratilan koko vaihtelee 4,65:stä 6,49 kuutioon. Korkeutta on 1,350 m ja korkeassa versiossa jopa 1,760 m.

Viton hienostunutta rinnakkaismallia kutsutaan nyt Suomessakin Vianoksi. Siinä on muuten samat korimallit kuin Vitossa, mutta korkea versio puuttuu. Varustetasoja on kolme, Fun, Trend ja Ambiente. Lyhyessä Funissa on vakiona viisi istumapaikkaa, ja pidempään korimalliin saa seitsemän henkilöä. Erikoisuutena on takaistuimien kaatuminen vuoteiksi. Trendissä ja Ambientessa on vakiona kuusi erillistä istuinta, ja paikkalukua voidaan kasvattaa kolmenistuttavilla sohvilla aina kahdeksaan henkilöön. Vianosta esiteltiin myös matkailuautoversio Marco Polo, mutta se ei tietenkään täytä meidän verovapaan matkailuauton mittamääräyksiämme.

Kun autot ovat viimeistelyä lukuun ottamatta samoja, on tekniikkakin yhteistä. Vakiovarustukseen kuuluu ESP-ajonvakautusjärjestelmä, johon luonnollisesti liittyvät ABS-jarrut, luistonesto, elektroninen jarruvoiman säätö sekä hätäjarrutustehostin. Jo perusvarustelu on korkeatasoinen, mutta erilaisilla paketeilla sitä saadaan vielä lisättyä.

Saksan sileillä teillä ei Vitossa ja Vianossa ilmennyt mitään ihmeellistä moitittavaa. Vasta Suomen olosuhteet ja talven liukkaudet paljastanevat autojen ominaisuuksista enemmän. Molempien mallisarjojen autojen myynti aloitetaan jo elokuussa, mutta ensimmäiset autot saapuvat maahan vasta marraskuussa.

(Tiivistelmä Kari Pynnän artikkelista TM 13/03, s. 118-119)