Tulevan talven rengastarjonnan mielenkiintoisin ja eniten odotettu uutuus on Michelinin nastarengas. Sen hurjasta nastamäärästä oli kuultu huhuja, mutta vain harvat ovat päässeet kokeilemaan sitä.

Tekniikan Maailman numerossa 17/2018 ilmestyneessä talvirengasvertailussa Michelinin 250-nastainen X-Ice North 4 nousikin vertailun parhaaksi renkaaksi.

”Michelinin muutos on todella merkittävä, kun nastamäärä on edeltäjästä lähes kolminkertaistunut. Sitä ei voi tehdä vain lätkimällä lisänastoja renkaan pintaan, vaan koko tuote on jouduttu suunnittelemaan alusta lähtien uudelleen”, vertailussa kirjoitetaan.

Vertailussa oli mukana yhteensä 22 rengasta; 12 nastarengasta ja 10 kitkarengasta.

Jos ovat nastarenkaat kehittyneet, niin ovat kitkarenkaatkin. Jopa hämmästyttävän paljon, vertailussa todetaan.

Pelkän kumin ja kulutuspinnan avulla parhaat tuotteet pystyvät kehittämään jääpidon, joka maalaisjärjellä ajatellen tuntuu jo mahdottomalta. Huonolla nastarenkaalla ei ole oikein mitään jakoa huippuluokan kitkarengasta vastaan, ei edes liukkaalla jäällä. Hyvällä kitkarenkaalla pärjää Suomen talvessa erinomaisesti.

Mutta vaikka kitkarenkaalla pärjääkin hyvin, sen turvallisuus ei ole missään olosuhteessa nastarengasta parempi. Sama se voi olla, mutta joskus huonompi. Ainoa ominaisuus, jossa kitkarengas lähes poikkeuksetta voittaa nastarenkaan on melu. Mutta jos kitkarenkaiden jääpito on vuosien mittaan parantunut, myös nastarenkaiden melu on vaimentunut.

Lue koko vertailu uudesta Tekniikan Maailmasta! Makupalaksi kannattaa lukea myös vuonna 1977 ilmestynyt TM:n talvirengasvertailu, jossa sama kysymys kitkojen ja nastojen paremmuudesta on pääosassa.