Viralliset tutkimukset ovat vielä kesken Teksasissa autotallista syttyneen tulipalon osalta, mutta syy saattaa olla jo tiedossa.

Teksasissa talo syttyi palamaan kolme minuuttia sen jälkeen, kun omistaja oli pysäköinyt Fisker Karmansa autotalliin. Tapahtumaan johtaneita syitä selvitetään, mutta yhdysvaltalainen arvostettu Automotive News -lehti on löytänyt hyvin perustellun vaihtoehdon tapahtumille.

AN haastatteli Jon Bereisaa, joka kehitti General Motorsin EV1:n ja on ollut mukana Chevrolet Voltin kehitystyössä. Bereisan mielestä Karman huonosti ja liian ahtaasti sijoitettu polttomoottori on todennäköinen syy tulipaloon. Syynä tilan ahtauteen on Bereisan mukaan se, että Karman omamassan kasvettua suunniteltua suuremmaksi, autoon piti asentaa alkuperäistä ajatusta kookkaampi moottori.

Polttomoottorin ympärillä on hyvin vähän tilaa pakokaasujen poistumiselle ja moottorin lämpösuojaus kuumenee hyvin voimakkaasti. Julkistetun raportin mukaan nestevuoto yhdistettynä ahtaaseen moottoritilaan ja kuumiin pakokaasuihin voi olla syynä tulipaloon.

Fiskerin näkemyksen mukaan auton akusto tai mekaaniset osat eivät voi olla syynä. Heidän mielestään autotallissa on ollut herkästi syttyviä materiaaleja tai sellaisia on tullut auton mukana tiestä pyöräholviin jääneenä.