Tavallisen sähköautojen pikalaturin teho on 50 000 wattia, Teslan Superchargerin enimmillään 145 000 wattia, ja nyt on suunnitteilla jopa 400 000 watin latureita. Viimeksi mainitulla tavallisen sähköauton akku lataantuu periaatteessa alle kymmenessä minuutissa.

Mutta tavallinen sähköauto ei voi olla kaiken lataamisen standardi. Jos vaikka rekkaveturin akkujen energiasisältö on 20-kertainen henkilöautoon verrattuna, niin latausaika tuppaa taas venähtämään. Miltäpä siis kuulostaisi todella nopea pikalataus, esimerkiksi kaksi megawattia, eli 2 000 000 wattia?

Sellaisia saatetaan tarvita yllättävän pian, ja tuttuun tapaan edessä on mahdollisimman monille sopivan latausstandardin metsästäminen. Kalifornialainen Chargepoint on tehnyt asiasta tällaisen esityksen.

Rekkojen lataaminen huipputehokkaalla laturilla kuulostaa täysin järkeenkäyvältä, mutta itse asiassa Chargepointilla on ollut mielessä jotain aivan muutakin. ”Megawatti-liitin” olisi tarkoitus ottaa käyttöön UberAIRin sähkökäyttöisissä ilmatakseissa.

Chargepointin mukaan ilma-aluksen ja kuorma-auton latauksen tehovaatimukset ovat samanlaiset, joten samanlaisen latausliittimen käyttämisessä olisi paljon järkeä.

Suunnitelmissa oleva latauslaite koostuisi neljästä 500 ampeerin tehopiiriä, joiden jokaisen jännite on 200-1 000 volttia. Tasasähkön tapauksessa yksinkertainen kertolasku 4 · 500 A · 1 000 V antaa kokonaistehoksi luvatut 2 MW.

Liittimen suunnittelussa on huomioitu kohtuullisen suuren kappaleen helppo käsiteltävyys, ja kovaan käyttöön riittävä kestävyys. Kiinnityksen loppuvaihe on motorisoitu, mutta liittimen käsittelyssä on huomioitu myös täysin robotisoitu lataaminen.

Suuri latausteho edellyttää myös jäähdytystä, joten liittimessä on optio myös ajoneuvon akkujen nestejäähdytyksen tarjoamiseen. Ilma-aluksissa ylimääräinen massa on vihollinen, joten jäähdytysjärjestelmän osittainenkin ulkoistaminen auttaa.