Uuteen Miniin saa myös automaattivaihteiston. Eikä minkä tahansa automaatin, vaan portaattoman CVT-vaihteiston.

Matala, valkokattoinen pikku-Mini herättää kadunvarsilla edelleen kiinnostusta. Noin 25 000 euroa autosta, johon ei kunnolla mahdu takamatkustajia tai tavaroita, vaatii lievää vakavampaa ihastumista Minin olemukseen. Vastapainoksi vajavaisille tiloille Mini tarjoaa ensiluokkaisen suuntavakavuuden ja hilpeät ajo-ominaisuudet myös mutkissa. Kaupungissakin se viihtyy.

CVT-vaihteisto on variaattoriin perustuva portaaton vaihteisto. Avainasemassa on useimmista muistakin CVT-vaihteistoista tuttu lamelleista kasattu hihna, joka siirtää voimaa työntämällä eikä vetämällä. Kytkimenä toimii märkä monilevykytkinpari, jota käytetään hydraulipaineella. Vaihteiston elektroninen ohjaus on itseoppiva mukautuen esimerkiksi kuljettajan ajotapaan, maastoon ja vaihteiston kulumiseen.

Automaattivaihteisto kenties syö hieman ajamisen riemua, mutta moni on varmasti toistakin mieltä. Maantieajossa CVT toimii asiallisesti ja yhdistettynä suhteellisen voimakkaaseen moottoriin ohitustilanteetkin sujuvat vaivatta. Pikkuautomainen puutuneisuus ei vaivaa eikä myöskään rengasmelu haittaa yhtä paljon kuin pienemmissä nopeuksissa. Vaikka ajossa asiaa ei niinkään huomaa, niin numerot paljastavat CVT:n lisäävän kulutusta ja heikentävän suorituskykyä yllättävän paljon.

CVT-vaihteisto tuo Minille yhden ulottuvuuden lisää. Lisähinta Suomessa on 2 610 euroa, mikä ei välttämättä rajoita ostopäätöstä, jos jo on päättänyt verraten ison summan pikkuautoon sijoittaa. Mini soveltuu perheen riemukkaaksi kakkosautoksi. Automaatti tai ei, yksi asia on edelleen varmaa. Mini-kuski on hyvällä tuulella.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 13/02, s. 30)