Lauantaina 2-vuotissynttäreiden ”miesten pöydässä” tuli puheeksi, että olen menossa Milanon moottoripyöränäyttelyyn. Asia kiinnosti, vaikka motoristeja ei paikalle osunutkaan. Yksi ensimmäisistä kysymyksistä oli, että onko moottoripyörissä mitään uutta, hybridejä tai sähköä tai jotain.

Kysymys on sikäli mielenkiintoinen, että Suomessa tänäkin vuonna rekisteröidyistä henkilöautoista useampi kuin joka kymmenes on hybridi. Miksi sitten markkinoilla ei ole yhtään hybridimoottoripyörää?

Google osaa kertoa, että joitakin hybridikaksipyöräisiä on kehitelty, mutta eipä mitään kovin mittavaa. Isoista valmistajista irtioton on tehnyt vain BMW, joka tiedotti viime vuoden keväällä kaksipyörävetoisesta R 1200 GS:stä, jossa on sähkömoottori etupyörällä tarjoamassa vetopitoa tiukassa paikassa.

Idea vaikuttaa maastomoottoripyörälle niin fiksulta, että kun huomaa tiedotteen julkaisupäivän olevan 1.4., niin melkein enemmän harmittaa kuin naurattaa.

BMW:n idea ei ole missään määrin pähkähullu, sillä USA:n sotilasyksiköiden käyttöön on kehitteilä kaksikin hybridiprätkää, jotka molemmat ovat kaksivetoja. Ne ovat käytännössä sähköpyöriä, joilla ajetaan apumoottori pauhaten pidempää matkaa, mutta tehtävän kehittyessä siirrytään hiljaiseen sähkömoodiin.

Tosiasia kuitenkin on, että siviilipuolella hybridimoottoripyörälle ei ole toistaiseksi tilausta. Hybriditekniikan käyttämisessä parhaat perusteet ovat päästöjen ja kulutuksen minimointi, mutta toistaiseksi kumpaankaan ei ole varsinaisesti tarvetta.

Moottoripyörien kulutusluvut ja CO2-päästöt on nykyisin pakko ilmoittaa, mutta asiakkailla ei ole syytä niiden perään kysellä. Moottoripyörällä on hauska ajaa, joten se kuluttaa sen minkä se kuluttaa. Bensiinin ostaminen on prätkän käyttökuluissa vain pieni osa.

Päästörajat taas ovat vielä Euro 4 -säännöstenkin käyttöönoton jälkeen sen verran helpot alittaa, että valmistajat eivät ole joutuneet kehittelemään uutta tekniikkaa. Viisi tai kymmenen kertaa painavammissa autoissa on moottoripyöriä tiukemmat rajat.

Tilanne voi kuitenkin muuttua. Euro 5 -rajat ovat tulossa voimaan kahden vuoden päästä, ja haitallisten lähipäästöjen rajat laskevat silloin henkilöautojen tasolle. Joissakin pyörissä jotain tarttis ehkä tehdä.

Hybriditekniikalla moottorin rasitusta voidaan leikata niissä tilanteissa, joissa kuormitus on suurinta. Kun sähkömottorin käyttö kohdistetaan kiihdytyksiin ja polttomoottoria rasitetaan vastaavasti vähemmän, niin lähipäästöjä eli häkää, hiilivetyjä, typpioksideja ja hiukkaspäästöjä tulee vähemmän.

Lainsäätäjä on hybridit jo huomioinut. Euro 4 ja Euro 5 -päästötaulukoissa on kirjattu joka riville myös hybridivaihtoehto, mopoista moottoripyörien kautta isoihin nelipyöriin asti. Jos joku vaikka innostuisi…

Etenkin kevyisiin moottori-generaattorityyppisiin hybridiratkaisuihin on teknologioita olemassa. Henkilöautot eivät nimittäin pian pärjää päästökokeissa ilman niitä. Mutta prätkissä tällaisten monimutkaisten teknologioiden käyttöön ei ehkä vielä ole tarvetta.

Kukaan ei ole toistaiseksi pyytänyt tai käskenyt pienentämään CO2-päästöjä tai kulutuksia, joten moottoreita voidaan käyttää stoikiometrisella optimialueella. Päästöt pysynevät riittävän hyvin kurissa pelkillä katalysaattoreilla. Ehkä mukaan pitää heittää vähän venttiilinajoitusta, mutta se ei ole mikään teknologinen loikka. Joissakin moottoripyörissä niitä on käytetty jo vuosikausia.

Sähköprätkät ovat sitten ihan toinen juttu. Niitä on tarjolla, ja niitä jotkut motoristit osaavat ihan oikeasti toivoa ja vaatia. Ja isoista valmistajista etunenässä on yllättäen Harley-Davidson.

Sähkömoottoripyörä on kuitenkin enemmänkin filosofinen valinta. Hybrideihin ajaudutaan mieluumminkin ulkopuolisten kannusteiden ja pakotteiden kautta – siis ehkä jonain päivänä prätkienkin osalta.