Project xCloud on tylsästä työnimestään huolimatta mielenkiintoinen projekti.

Kyseessä on Microsoftin suljetussa testivaiheessa oleva suoratoistopalvelu tai pikemminkin pilvipelialusta, jolla esimerkiksi Xbox One -pelejä voi striimata mille tahansa alustalle kuten kännykälle, muulle mobiililaitteelle tai tietokoneelle – kunhan vain verkkoyhteys antaa myöten.

Julkinen testaaminen alkaa ensi vuoden aikana.

Asian tekee mielenkiintoiseksi se, että verkkojätti Google kertoi omasta Project Stream -palvelustaan noin viikko sitten. Se on monessa suhteessa samanlainen konsepti.

Onko siis pilvipelaaminen vihdoin lyömässä itseään läpi?

Mikäli verkkoviiveeseen, pakettihävikkiin ja puskurointiin liittyvät ongelmat saadaan ratkaistua, suoratoistettavien pelien potentiaali on kiistaton: ne kun eivät edellytä kallista erillislaitteistoa.

Nykyinen kehitys saattaa silti herättää tiettyjä epäilyksiä siitä, että yhä useampi uusi peli muuttuisi luonteeltaan yksinkertaisemmaksi, jotta kokonaisuus ylipäätään toimisi vain netin välityksellä.

Microsoftin mukaan huoleen ei ole syytä, koska yhtiöllä on tarvittavaa tekniikkaa niin datakeskuksien kuin peliosaamisen suhteen, aina langattomia peliohjaimia myöten.

5g-yhteyksien myötä suurimmista rajoitteista päästään vihdoin eroon.

Ja mikäli Microsoftia on uskominen, vastaisuudessa Xbox-pelit suoratoistetaan jopa tyypillisen 4g-yhteyden kautta niin ongelmattomasti, ettei tavallinen pelaaja huomaa suorituskyvyssä mitään mainittavaa eroa paikallisesti laitteella toimivaan peliin verrattuna.

Samalla yhtiö kertoo blogissaan, että Project xCloud on alusta alkaen suunniteltu skaalautumaan nettiyhteyksien mukaan.

Miten vain, suoratoistopalveluiden mahdollinen yleistyminen ei tarkoita sitä, että pelaaminen muuttuisi heti kättelyssä pilvipalvelun kautta toimivaksi malliksi, josta olisi saatavana perheversioita tai pahimmillaan jopa suorituskyvyltään eri tasoisia tilauksia.

Kenties niin sanotun suuren yleisön keskuudessa pelaamisen painopiste voi hiljalleen siirtyä kohti suoratoistoa, siinä missä vaativimmat pelaajat pysyttelevät yhä omassa leirissään, omien koneidensa parissa.

Tavallinen pelaaminen erillisine laitteineen ja varusteineen ei siis ole kuolemassa pois, ei ainakaan ihan lähivuosina.

Mutta se – että peliä voi pelata missä vain, millä ja milloin tahansa – on joka tapauksessa suorastaan tervetullutta kehitystä.

suoratoistopalveluiden ja perinteisemmän pelaamisen rinnakkaiselo tarkoittaa myös sitä, että yhtä ja samaa peliä voi jatkossa pelata sekä paikallisesti että striimattuna, tilanteen mukaan.

Kaiken kaikkiaan etuja piisaa siinä määrin, että suoratoistopelaamisella on ensimmäistä kertaa aidot mahdollisuudet onnistua.

Google ja Microsoft ovat nyt toistensa pahimpia kilpailijoita: voittaja saa peleistä isomman kakun.

Samalla esimerkiksi Project xCloud on kiistaton osoitus siitä, että Microsoftin ja Googlen kaltaiset yhtiöt ahnehtivat yhä suurempaa siivua pelaamiseen liittyvästä liiketoiminnasta. Ne rakentavat tulevaisuuden pelaamisen edellyttämää infrastruktuuria, jonka käyttöoikeudesta laskutetaan sitten niin ohjelmistokehittäjiä kuin pelaajia.

Tosiasia on, että perinteinen pelikonsoli myydään usein tappiolla ja voitot kääritään muualta.

Eli pitipä siitä tai ei, esimerkiksi jo vuonna 2021 iso osa pelaajista saattaa maksaa parinkympin kuukausimaksua jonkinlaiselle pelien Netflixille, jossa julkaistaan aina ne kovimmat pelit. Ja kenties siinä sivussa älytelevisio muuttuu pelikonsoliksi ja älypuhelin peliohjaimeksi.