Eri autonäyttelyissä poisjäävien listat pitenevät vuosi toisensa jälkeen. Ensimmäisenä osallistumistaan alkoi rajoittaa Volvo, joka ilmoitti olevansa mukana yhdessä autonäyttelyssä per maanosa. Euroopassa se tarkoittaa keväistä Geneveä, Aasiassa vuorovuosin Pekingissä ja Shanghaissa järjestettävää Auto Chinaa ja Pohjois-Amerikassa Detroitia.

Yhdysvalloissa aiheutti kuohuntaa, kun Mercedes-Benz ilmoitti jättävänsä tammikuussa 2019 Detroitin autonäyttelyn väliin. Kaiken lisäksi se sai nopeasti seuraa BMW:stä ja myös kolmas saksalainen premium-merkki Audi teki saman päätöksen.

Autonvalmistajat miettivät entistä tarkemmin, mihin ne käyttävät tiedotukseen ja viestintään investoitavat rahat. Suuri autonäyttely on toki näyttävä, muttei mitenkään kustannustehokas. Median kiinnostuksesta kilpaillaan kaikkien muiden autonvalmistajien kanssa, joten jollei ole merkittävää uutuutta, ei välttämättä kannata osallistua kalliiseen autonäyttelyyn. Paljon pienemmällä rahamäärällä voi järjestää oman tilaisuuden, missä saa osakseen kaiken huomion.

Volkswagen liittyy pitkään Pariisin autonäyttelystä poisjäävien merkkien nimilistaan. Yhtiön odotettiin esittelevän syksyllä pienen Poloon perustuvan T-Cross -katumaasturin, mutta se ei nähtävästi ehtisi Pariisiin. Uutuus esitellään omassa tilaisuudessa myöhemmin syksyn aikana.

Muiden Volkswagen Groupin merkkien osalta tilanne on vähän kryptinen. Volkswagenin Ranskan operaatioiden tiedottaja kertoo, että konsernin muut merkit ovat mukana Pariisissa. Tiedossa ei ole, ovatko ne paikalla maahantuojan vai valmistajan edustamina.

Volkswagenin päätös muuten koskee vain tämän vuoden näyttelyä ja yhtiöstä todetaan, että se voi aivan hyvin olla mukana Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2020.

Muita automerkkejä Volkswagenin lisäksi, joita ei varmasti nähdä lokakuun alussa Pariisin autonäyttelyssä, ovat Ford, Infiniti, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel ja Volvo. Monet automerkit ovat mukana, mutta esimerkiksi FCA (Fiat Chrysler Automobiles) empii vielä osallistumistaan.