Konseptiautot, prototyypit ja muotoilututkielmat ovat suurten autonäyttelyiden suola, ja Pariisin autonäyttelyssäkin niitä nähtiin hyvä valikoima.

Tällaiset koemallit toimivat sekä suunnittelijoiden ideoiden vapauttajina että kansan mieltymysten tulkkina. Jos koemalli saa innostuneen vastaanoton, se voi vaikka muuttua ihan oikeaksi autoksi, kuin pinokkio pikkupojaksi.

Audi PB18 E-tron

Audi esitteli koemallinsa jo elokuussa järjestetyssä Pebble Beachin autoilutapahtumassa Kaliforniassa, mutta Pariisissa se oli esillä ensi kertaa suuren yleisön edessä. Futuristinen sähköauto kertonee jotain Audin tulevasta muotokielestä.

Kilpa-auton ja urheiluauton välimaastoon asettuva tutkielma on ainakin taustatarinan mukaan varustettu kolmella sähkömoottorilla ja 95 kilowattitunnin akustolla. Isosta kiinteäelektrolyyttisestä akusta huolimatta paino on saatu pidettyä kohtuullisessa 1 550 kilogrammassa alumiinin ja komposiittimateriaalien avulla.

DS X E-tense

Jo pari vuotta sitten Citroënista omaksi merkikseen eriytynyt DS hakee omaa identiteettiä esimerkiksi tämän tutkielman avulla. E-tense-nimi on otettu tuotantomalleissa käyttöön kertomaan sähköistetystä voimalinjasta. Samaa tunnusta käytetään sekä sähköautoissa että lataushybrideissä.

Auto on näkemys vuoden 2035 luksuksesta. Se sijoittuu aikaan, jossa yhdistyy teknologia ja runous. Toisella puolella autoa sijaitsee kuljettajan paikka, jossa autoa voi ohjasta omien mielihalujen mukaan. Toisella puolella on levollinen relaksaatiokeskus, johon voi vetäytyä, kun ajamisen hauskuutta on kokenut tarpeekseen.

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Mercedes-Benz kurottaan koemallillaan yhtä aikaa menneeseen ja tulevaan. EQ Silver Arrow on saanut vaikutteita 1930-luvun kilpa-autoista, mutta 550 kilowatin sähköinen sähköinen voimalinja edustaa tätä päivää ja tulevaisuutta.

Peräti 5,3-metrisen auton tilankäyttö ei ole kovin kehuttavaa, sillä tilaa on vain yhdelle hengelle, ja akuston energiasisältökin on vain 80 kilowattituntia. Se on kuitenkin hyödyllistä tietää, että toimintamatka WLTP-syklillä (!) on yli 400 kilometriä.

Peugeot e-Legend

1960-luvun lopulla esitellyn Peugeot 504 Coupén hengessä muotoiltu e-Legend on Peugeotin näkemys lähitulevaisuuden sähköautosta. Automuotoilu olikin ehkä parhaimmillaan juuri 1960-luvulla, joten nykymuotoilija pääsee vähällä, kun poimii parhaat palat uuteen käsittelyyn.

Teknologian puolesta e-Legend on innovatiivisempi, sillä sitä voi kuljettaa tarpeen mukaan perinteisin hallintalaittein tai matkustajan ominaisuudessa. Taustatarinan mukaan sähkömoottorien teho on 340 kilowattia ja akuston energiasisältö 100 kilowattituntia.

Renault EZ-Ultimo

Ultimo on kolmas ja viimeinen osa EZ-tutkielmaperhettä. Ensimmäinen EZ-Go oli keväällä Genevessä esitelty robotaksi, ja toinen Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä muutama viikko sitten esitelty tavara-auto EZ-Pro. Ultimo on näkemys siitä, miltä luksusluokan kutsupalvelussa käytettävä roboauto voisi näyttää.

Auto on valtava, mutta sisätilat on järjestetty vain kolmelle matkustajalle. Materiaalivalinnat on tehty ison rahan asiakkaan makuun sopiviksi, ja vaikka ulos päin näkee hyvin, sisälle päin näkyvyys on rajoitettu. Auto on ajateltu esimerkiksi luksushotellien tai erikoisautoja vuokraavien yhtiöiden käyttöön, mutta nelostason autonomian ansiosta kuljettajaa ei tarvita.

Škoda Vision RS

Sporttinen kompakti lataushybridi Škodan mallistossa voisi näyttää vaikka tältä. Itse asiassa Vision RS:ssä on keskimääräistä muotoilututkielmaa konkreettisempi yhteys todellisuuteen. Auton 1,5-litraiseen bensiiniturboon perustuva hybriditekniikka on tulossa jokseenkin sellaisenaan Superbiin jo ensi vuonna, ja auton ulkomuoto kertoo paljon nykyistä Rapidia seuraavasta mallista.

Muotoilututkielmana Vision RS ei ole kovin kaukaa haettu, vaan perusmuodot näyttävät jo valmiiksi merkille ominaisilta. Villit sporttiset yksityiskohdatkin voivat siirtyä seuraaviin RS-malleihin lähes sellaisenaan. Perän leveä Škoda-teksti tulee pian tuotantoon, mutta ei sentään valaistuna.

Smart Forase

Smartin koemalli muistuttelee, että merkki kehittyy edelleen, vaikka minimaalisiin mittoihin tehty auto näyttääkin vuodesta ja vuosikymmenenstä toiseen melko samanlaiselta. Foreasen roadster-tyyli tuo varttuneemmille Smart-faneille varmaan mieleen vuoden 2002 Crossblade-mallin, joka päätyi villistä muodostaan huolimatta jopa rajattuun tuotantoon.

Foreasen voimalinjasta ei kerrota mitään, mutta sen voi olettaa olevan sähköinen. Siihen suuntaan koko merkin todellisuus muuttuu aivan lähivuosina. Polttomoottorit poistuvat vähitellen mallistosta.