Kun (ja jos) itseajavat autot yleistyvät, ne muuttavat liikenteessä monia asioita. Yksi muutos on kuitenkin saanut julkisessa keskustelussa vähemmän huomiota: mitä tapahtuu kaupunkien parkkihalleille?

Yksi vastaus on, että ne muuttuvat tarpeettomiksi.

Yhdysvaltain autokaupunki Detroitin pormestari Mike Duggan  sanoo verkkolehti Inversen mukaan, että parkkihalleilla ei ole paljon tulevaisuutta, kun itseajavat autot tulevat yleisiksi.

”Jos itseajavat autot ovat todella lähellä, ihmiset eivät ehkä aja autoa ja säilö sitä kahdeksaksi tunniksi johonkin rakennukseen. Voi olla, että itseajava auto vie sinut töihin, menee takaisin kotiin ja toimittaa tehtäviä puolisosi kanssa”, Duggan sanoi taannoisessa paneelikeskustelussa Detroitin autonäyttelyssä.

”Jos parkkihallilla on 50 vuoden elinkaari, meidän pitäisi ainakin harkita, että rakennamme niistä pienempiä”, Duggan sanoo.

Esimerkiksi Atlantassa laajennettiin taannoin 6 miljardilla dollarilla kaupungin Hartsfield-Jacksonin lentokenttää, ja osana sitä laajennettiin parkkihallia. Atlantan pormestari Kasim Reed pienensi parkkihallisuunnitelmia alkuperäisestä 1,5 miljardin suunnitelmasta sen jälkeen, kun asianomaiset olivat keskustelleet itseajavien autojen tulevaisuudesta.

Reed uskoo, että itseajavat autot tulevat liikenteeseen jo 5-7 vuoden päästä, ei 10-15 vuoden päästä.

Myös Suomessa parkkitalot ovat tuttu näky kaupunkien keskustassa ja muuallakin. Harva jäisi niitä suremaan, jos tilalle voisi rakentaa jotain hyödyllisempää.