Perjantai-iltapäivä. Edessä lähtö maalle ja autossa toinen ajovalo on pimeänä. Lain mukaan matkalle ei ”silmäpuolena” saisi edes lähteä. Omistajan käsikirja neuvoo palaneen polttimon vaihdossa turvautumaan suosiolla ammattimiehen apuun. Mistä ihmeestä sitä ammattimiehen apua tähän hätään saisi?

* Aallon Auto Oy * ABC Masuuni * AD-Autopaikka * Alppilan Autohuolto Oy * ANT-Auto * Autohuolto Pekka Naaramo * Autovan Oy * Esso Saukkola * Esso Tapiola / Autohuolto Nevalainen Oy * Malminkartanon Autohuolto Oy * Neste Janakkala Linnatuuli * Ripoil Oy * Shell Liljendal * Shell Tullinpuomi * ST 1 Inkoo * Stockmann Lauttasaari * Teboil Heinola Tähtihovi * Teboil Munkkivuori

Yritimme saada apua auton lähivalopolttimon vaihtoon melko nopealla aikataululla. Mukaan vertailuun otimme merkkihuollon lisäksi ”villejä” autokorjaamoja, varaosaketjujen korjaamoja sekä huoltoasemia. Nykyiset huoltoasemat eivät ole kaiken kattavia, vaan tietyt konseptit ovat erikoistuneet palvelemaan juuri tietyn tyyppisiä asiakkaita.

Huoltoasemia oli vertailussamme mukana kahta eri tyyppiä. Pääteiden varsilla sijaitsevia asemia ja kaupungeissa olevia asemia. Näissä kaupunkiasemissa oli tarjolla myös huoltotoimintaa, joten niiden lähtöasetelmat lampun vaihtoon olivat vakaammalla pohjalla kuin pääteiden varsilla sijaitsevilla sisarillaan.

Kaiken kaikkiaan mukana oli 18 paikkaa, joissa koetimme lamppua vaihdattaa. Näistä oli huoltoasemia 11. Varaosaketjujen nimen alla toimivia korjaamoja oli neljä. Lisäksi oli kolme ”riippumatonta” korjaamoa ja yksi merkkikorjaamo.

Testiautona oli Audi A4, jossa ajovalon polttimon vaihto on melko hankala operaatio. Lisäksi on syytä muistaa, että merkkikorjaamoa lukuun ottamatta vertailumme osallistujat joutuivat yleensä selvittämään, miten vaihto kyseiseen autoon tehdään. Se vie tyypillisesti paljon enemmän aikaa kuin varsinainen työsuoritus.

Mukana olleista huoltamoista puolessa onnistuttiin vaihtamaan polttimo. Muilla vaihtotyö jäi tekemättä milloin mistäkin syystä. Neljä pääteiden varsilla sijaitsevaa huoltoasemaa eivät olleet halukkaita edes vilkaisemaan autoa. Kahdella pääväylän varrella sijaitsevalla huoltoasemalla autoa tultiin pihalle saakka katsomaan, mutta hetken tuumimisen jälkeen hankkeesta kuitenkin luovuttiin.

Yhdellä asemalla homma jäi tekemättä työkalujen puuttumisen vuoksi ja toisella mahdollisen vaurioitumisvaaran takia. Kahdessa paikassa polttimon vaihto kariutui ajan puutteeseen.

Vertailumme arvostelussa otimme erittäin tiukan linjan. Jos polttimon vaihto ei luonnistunut, ei pisteitä herunut kuin korkeintaan asiakaspalveluhengestä. Mikäli polttimo saatiin vaihdettua, oli mahdollisuus saada lisää pisteitä, mutta nekään eivät tulleet ilmaiseksi. Yksi arvostelukohta oli se, kysyttiinkö lupaa vaihtaa pyydetyn korjauksen yhteydessä samalla toisen puolen ajovalo. Näin asiakas välttyisi tulemasta pian takaisin korjaamolle toisen polttimon vaihtoon. Toisen lisäpisteen olisi saanut, jos vaihto todella olisi onnistunut, sillä Audissa oikea puoli on vielä vaikeampi.

Arvostelukohteista oli huolellisella työllä mahdollisuus saada yhteensä 12 pistettä ja sitä kautta täydet viisi tähteä. Kukaan ei kuitenkaan päässyt lähellekään tätä. Näin lopputuloksena oli yhteensä kahdeksan pistettä, mikä tällä kertaa määriteltiin kolmen TM-tähden väärtiksi suoritukseksi.

VIELÄ parikymmentä vuotta sitten pimentynyt ajovalo ei ollut mikään ongelma. Polttimoiden vaihto oli niin helppoa, että lähes jokainen autoilija pystyi tekemään sen itse ja apua sai melkein kaikilta huoltoasemilta. Sen jälkeen autot ovat tulleet hankalammiksi ja huoltotaito kadonnut. Ei siis ihme, että liikenteessämme liikkuu niin paljon yksisilmäisenä kulkevia autoja. Apua ei vain saa, joten tyydytään yhden lampun tarjoamaan valaistukseen. Mutta entä sitten, kun se viimeinenkin lamppu sammuu…

(Tiivistelmä Heikki Parviaisen artikkelista TM 18/04, s. 140-144)