Euroopassa valmistettu Mitsubishi Carisma on viritetty vuoden 2000 kuntoon hieman päältä, hieman sisältä ja hieman tekniseltä puolelta. Nämä muutokset riittivät Mitsun perusteelliseen koeajoon.

Mitsubishi, Volvo ja Hollannin valtio perustivat yhteisyrityksen tasasuurin osuuksin, ja ensimmäiset autot saatiin sieltä TM:n koeajoon vuonna 1996. Tehdas valmisti alun perin Volvo 400 -sarjan autoja, mutta kaupan yhteydessä Mitsubishi suunnitteli ja toteutti tuotantolinjat uudelleen. Käynnistysvaiheen jälkeen Hollannin valtio myi osuutensa Mitsubishille ja tämä edelleen osan Volvolle, joten omistajia on nyt kaksi yhtä suurin osuuksin.

Uuden Carisman muutokset eivät päältä katsoen näytä suurilta. Muutoksia on kuitenkin tehty toista tuhatta, mutta suurin osa niistä jää näkymättömiin alustan, korirakenteiden ja moottorin uumeniin. Parhaiten uudistetun version erottaa vanhemmasta muodinmukaisista kirkkaista ajovaloista.

Ajettavuus on kaiken kaikkiaan hyvässä kunnossa: alustan kautta kulkee edelleen ääniä ja tietyillä pinnoilla on pintakovuutta, mutta auton liikkeellä pitäminen on vaivatonta. Carisma ei myöskään ole tuulen vietävissä, mikä tuli todetuksi poikkeuksellisen rajujen puuskien aikana.

Mitsubishi Carisma 1,8 GDI Comfortin poikkeuksellinen moottoritekniikka saattaa kiinnostaa jotakuta, mutta tämän auton suurin vahvuus on kaikinpuolinen yleinen toimivuus ja tietty helppokäyttöisyys. Se on ajettavuudeltaan ja varustukseltaan hyvä, ja oikeastaan vain muutamien ”parannusten” jääminen vaille oikeaa merkitystä jättävät vielä tarvetta hienosäätöihin.

Mitsubishi Carisma 1,8 GDI Comfort B Sedan

MAAHANTUOJA: Helkama-Auto Oy, Lautamiehentie 3, 02770 Espoo

Puh. (09) 85981

HINTA: 156 900 mk

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 1/2000, s. 128-133)