Mitsubishi Colt oli Suomessa menestyksensä huipulla 1980-luvulla. Mutta 1990-luvulla mallin kauppa hiipui niin, että tälle vuosituhannelle tultaessa auto painui unholaan. Nyt malli palaa markkinoille aikaisemmasta poikkeavalla konseptilla.

Uusi Mitsubishi Colt edustaa nykyaikaista pikkuautosuuntausta, eli se on korkea ja tila-automainen. Mallin suunnittelussa ja tuotannossa näkyy myös Mitsubishin ja DaimlerChryslerin yhteistyö.Aikaisemmat Mitsubishi Coltit kilpailivat mallien kanssa, jotka ovat nykyään kokoluokkaa suurempia.

Coltin bensiinimoottorit ovat Mitsubishin käsialaa.. Bensiinimoottoreita on kolmea kokoa. Näistä pienin on kolmisylinterinen 1,1-litrainen ja suurin 1,5-litrainen, joka nykyaikana on hieman oudompi koko kuin yleisin 1,6-litrainen. Tarjonnan keskikokoinen moottori on 1,3-litrainen. Mersun puolelta tuleva 1,5-litrainen turboahdettu suoraruiskutusdiesel on kolmisylinterinen ja näin ollen varustettu tasapainotusakselilla.

Moottoreiden jatkona on viisivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Pienintä 1,1-litraista moottoria lukuun ottamatta valittavana on myös kuusivaihteinen automatisoitu vaihteisto, joka juontaa juurensa Smartiin.

Uusi Colt on siis tila-automainen, korkea pikkuauto, jonka rakenteen ansiosta sangen lyhyeen autoon on saatu aikaan hyvät sisätilat. Juuri auton korkeus on tässä hyödyksi, kun istuma-asennosta saadaan pysty ja korkea, jolloin jalat tarvitsevat vähemmän pituustilaa kuin matalassa istuma-asennossa. Takaistuimen muuntelumahdollisuudet ovat runsaat. Tavaratila jää pakostakin korimallin vuoksi ja toisaalta matkustajia ajatellen tehokkaasti käytettyjen sisätilojen johdosta aika vaatimattomaksi, kuten yleensä myös kilpailijoilla.

Coltissa on kokoisekseen pitkä akseliväli eli 2,5 metriä, mikä tietenkin rauhoittaa ja vakavoittaa auton käytöstä ajossa. Täyssähköiset ohjaustehostimet ovat viime aikoina kehittyneet, ja Coltin kyseisen laitteen kanssa tuli toimeen normaalisti ilman ongelmia.

Ajokokemukset perustuivat pääosin suurimpaan 1,5-litraiseen moottoriin ja sen parhaiten varusteltuun versioon Instyleen. Arviointien kannalta merkittävin ero muihin malleihin on sen rengastus eli 205/45 R 16 -renkaat. Ainakaan ulkomaisilla asfalteilla tapahtuneessa koeajossa tämä matala ja leveä rengaskoko ei osoittautunut aivan mahdottomaksi. Mukavuutta oli vielä jäljellä, eikä rengasmelukaan noussut liian häiritseväksi. Tosin tilanne saattaa olla toinen suomalaisella karkealla ja uraisella asfaltilla. Lisäksi urat saattavat vaikuttaa myös suuntavakavuuteen näin leveiden renkaiden tapauksessa. Asiat selviävät, kun Colt aikanaan saapuu syyskuussa Suomeen. Hintojen pitäisi olla selvillä elokuussa

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 12/04, s. 34-39)