Japanilaiset maastoautot uudistuvat hitaammin kuin suositummat perhepirssit. Verkkaisen tahdin vuoksi on oikeastaan vaikea uskoa, että Pajero tuli täysi-ikäiseksi kahdella sukupolvella. Nyt vasta on kolmannen malliston vuoro.

Pajeron mitat ovat viisiovisessa mallissa pysyneet lähestulkoon muuttumattomina, mutta kolmiovisen akseliväli on kasvanut 12 senttiä, ja pituutta sekä leveyttä on myös lisätty. Selvin ero edeltäjiin näkyy kuitenkin vaa’assa, joka näyttää nyt sata kiloa vähemmän. Pääsyy laihtumiseen on itsekantava kori, eli erillistä runkoa ei enää ole. Samalla kaikki pyörät ovat saaneet erillisjousituksen.

Japanissa Pajeron nokalle on tarjolla vain kahta moottoria ja kolmea erilaista automaattivaihteistoa, joista kahdessa on myös manuaaliosasto. Eurooppaan ollaan keväällä laivaamassa näitä kahta sekä viisilovista manuaalia. Halpaa havitteleville on tulossa ennestään tuttu 2,5-litrainen turbodieselmoottori. Bensiinikone on 3,5-litrainen GDI. Käytännössä mallisto ei ole kallistunut, mutta pienempien ja edullisempien moottoreiden poistuminen on nostanut kynnysrahaa.

(Lyhennelmä Hannu Kärkkäisen artikkelista TM 18/99, s. 39)