Mitsubishi tunnetaan teknisestä osaamisestaan, mutta sen kaupallinen menestys ei ole ollut samaa tasoa. Merkkiä on vaivannut tietty profiilittomuus. Uusi ajattelu on nyt tunkenut yhtiöön. Muutosten tuulet alkoivat puhaltaa pari vuotta sitten, kun DaimlerChrysler otti ohjat käsiinsä. Konseptiautopari CZ2 ja CZ3 Tarmac edustavat uuden ajan alkua. Ne antavat viitteitä sitä, mihin ollaan menossa.

Vaikka liikkeellä on kaksi eri konseptiautoa, niin kysymys on yhden ja saman auton kahdesta eri versiosta. Auto on suunnattu moderneille kaupunki-ihmisille, nuorille pareille ja pienille perheille. Ajatuksena on ollut, että ratissa istuu normaalia useammin nainen.

Menestyäkseen autolla on oltava vahva ulkonäöllinen identiteetti. Vast’edes jokaisella Mitsubishilla on vahva sukunäköisyys. CZ2 ja CZ3 kertovat, millaiseen suuntaan ilmettä ollaan kehittämässä. Kaikki lähtee auton merkkilogosta, Mitsubishin ”kolmesta timantista”. Se on kasvanut ja muuttunut punaisesta hopeaiseksi.

Moottorivalikoimaa ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta alkuvaiheessa CZ2:n nokalta löytyy 1,3 litran 16-venttiilinen bensiinimoottori, jossa on muuttuva venttiilien ajoitus. CZ3 Tarmaciin on suunnitteilla 1,5-litrainen 16-venttiilinen suorasuihkutteinen GDI-turbomoottori. Todennäköistä on, että valikoima laajenee myös dieselmoottorien suuntaan.

CZ2 ja CZ3 Tarmac ovat kuin hiomattomia timantteja. Ennen kuin ne ovat valmiita, niitä parannellaan paljon ja ne tulevat joka kohdaltaan muuttumaan – mutta ei kovin paljoa. Todennäköisesti niitä ei koskaan tulla myymään konseptinimillään. Tästä huolimatta ne antavat selkeän kuvan siitä, millaisin keinoin Mitsubishi suunnittelee kääntävänsä toimintansa menestysuralle.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 9/02, s. 4-5)