Euroopassa lähes tuntematon Mitsubishi GTO on varsin hieno japanilainen urheiluauto, jota valmistettiin vuosina 1990–1999. Vientimarkkinoilla, mikä tarkoittaa lähinnä Yhdysvaltoja, auto nimettiin uudelleen 3000 GT:ksi. Sillä oli myös rinnakkaismalli, sillä sitä myytiin vuosina 1990–1996 myös Dodge Stealthina.

Hinnan pudottamiseksi mahdollisimman alas Dodgen perusmallissa oli kolmelitrainen yhdellä nokka-akselilla varustettu sylinterikansi. Mitsubishissa oli aina neliventtiilikansi kahdella nokka-akselilla. Kaikkein himotuimpia ovat turbomoottoriset yksilöt, joissa oli myös neliveto. Niiden mallimerkintä oli (Mitsubishina) 3000 GT VR4, jonka loppuosa on tuttu suomalaisille tuon ajan Galantista.

Mielenkiintoiseksi tämä Mitsubishin urheiluauto on tullut viime aikoina sen takia, että käytettyjen yksilöiden pyyntihinnat vaihtelevat halvasta täysin käsittämättömiin. Takavetoisia turbottomia 3000 GT -malleja on saatavissa jopa alle tuhannella eurolla. Tosin niiden kunto on tuohon hintaan varsin kyseenalainen.

Hiljattain myytiin Dodge Stealth R/T alle 8 000 eurolla. Autolla oli ajettu satatuhatta mailia eli 160 000 kilometriä, mutta se oli edelleen aivan hyvässä kunnossa. Vuosi sitten alle kymmenen tuhatta kilometriä ajetusta autosta pyydettiin 18 800 dollaria eli vähän vähemmän euroina, mikä oli vielä kohtuullisella tasolla.

Kuviemme auto oli myynnissä Lux Sportilla New Yorkissa. Vuosimallin 1991 autolla oli ajettu ainoastaan 2 190 mailia eli 3 524 kilometriä ja auto oli kuin uusi. Pyyntihinta oli ”Anttilan” viisikymmentätuhatta dollaria eli viittä dollaria alle tuon summan. Auto on sittemmin löytänyt uuden omistajan, mutta kauppasummaa ei kerrota julkisuuteen.

Tuo oli kuitenkin vielä halpa verrattuna Michiganissa myynnissä olleeseen vuosimallin 1998 Mitsubishi 3000 GT VR4:ään. Siitä pyydettiin tasan miljoona dollaria, mikä on täysin absurdi summa. Vaikka Mitsubishin urheiluautosta on kehittynyt vuosien mittaan arvostettu klassikko, ei sitä voi missään tapauksessa verrata Mercedes-Benz 300 SL:ään tai Ferrarin hienoihin malleihin, jotka voivat olla miljoonan arvoisia.

Kaupanteossa pätee vanha sääntö: se ei ole hullu joka pyytää älytöntä hintaa.