Yhdysvaltojen automyynti alkoi virkistyä jo vuonna 2010, ja finanssikriisiä edeltävään myyntitasoon päästiin jo vuonna 2014. Viime vuonna myynti kääntyi pieneen laskuun ja ennusteiden mukaan laskeva trendi jatkuu tänäkin vuonna hyvästä taloustilanteesta huolimatta.

Kiinassa katumaasturimyynti kohosi viime vuonna 10,7 miljoonaan autoon.

Euroopassa myynti alkoi kasvaa vasta 2014 ja kriisiä edeltävään tasoon päästiin viime vuonna. Pientä nousua ennustetaan tällekin vuodelle.

Kiina nousi maailman suurimmaksi automarkkinaksi vuonna 2013. Viime vuonna kasvuprosentti jäi kuitenkin enää kolmeen prosenttiin ja sama tahti jatkunee tänä vuonna. Kahden viime vuoden aikana maailman automyynnin kasvu on ollut lähinnä muiden markkinoiden, kuten Etelä-Amerikan, Intian ja Venäjän varassa.

Henkilöautojen myynti Eurooppa, USA ja Kiina 2012–2018e

Dieseleiden alasajo

Bensiinikäyttöisten osuus maailman henkilö- ja kevyiden pakettiautojen kokonaismyynnistä nousi viime vuonna 73 prosenttiin. Dieseleiden osuus Euroopassa oli huipussaan (56 %) vuonna 2011, kun taas muualla maailmassa dieseleitä ei juuri huolittu. Viime vuonna dieseleiden osuus Euroopan automyynnistä laski 44 prosenttiin. Näin ollen kaksi kolmasosaa maailman dieseleistä myytiin Euroopassa.

Dieselmyynnin nopea vähentyminen ei ole eurooppalaisvalmistajien intressissä, koska ne eivät pysty lisäämään vähäpäästöisten bensiini- ja hybridimallien valmistusta tarpeeksi ripeästi. Niinpä autovalmistajat ja –myyjät yrittävät rauhoittaa autonostajia kertomalla, että dieseleitä tullaan valmistamaan vielä pitkään ja että niiden jälleenmyyntiarvo tulee säilymään.

Konsulttiyhtiö AlixPartnersin raportin mukaan dieseleiden osuus Euroopan automyynnistä tulee kuitenkin kymmenessä vuodessa laskemaan kymmeneen prosenttiin. Ensi vuosikymmenellä uusien henkilöautojen dieseltarjonta tulee rajoittumaan lähinnä isompiin ja painavampiin malleihin. Suurin muutostarve on Irlannissa, Italiassa ja Portugalissa, joissa dieseleiden osuus oli viime vuonna vielä yli 50 prosenttia.

Aasialaisvalmistajat ovat pitäneet dieseleitä tuotevalikoimissaan lähinnä eurooppalaisostajia varten. Niinpä moni aasialaismerkki on jo ilmoittanut lopettavansa dieseleiden myynnin.

Maailman myydyin merkki Toyota on jo vuosia satsannut bensiinihybrideihin. Viime vuonna niiden myynti kohosi 1,3 miljoonaan autoon eli 15 prosenttiin merkin kokonaismyynnistä. Kaikkien merkkien hybridi- ja sähköautojen osuus oli kuitenkin vain neljä prosenttia sekä maailman että Euroopan kokonaismarkkinoista.

Maasturimaiset valloittaneet kolmanneksen

Vuonna 2013 joka viides uuden auton ostaja maailmassa päätyi katumaasturiin tai maasturimaiseen autoon – viime vuonna joka kolmas. Yhdysvalloissa, josta katumaasturibuumi sai alkunsa, myytiin viime vuonna seitsemän miljoonaa uutta katumaasturia. Suuri osa oli isokokoisia (kuten Audi Q7 ja Ford Explorer) ja niinpä siellä myytiin kaksi kolmasosaa maailman isoista katumaastureista.

Katumaasturit ja maasturimaiset autot Globaali myynti 2015–17 (1 000 kpl)
1. Nissan X-Trail/Rogue 2 391
2. Honda CR-V 2 209
3. Toyota RAV4 2 194
4. Honda HR-V/XR-V/Vezel 1 982
5. Ford Kuga/Escape 1 914
6. Hyundai Tucson/ix35 1 830
7. VW Tiguan 1 732
8. Great Wall Haval H6 1 488
9. Kia Sportage 1 369
10. Nissan Qashqai 1 308
11. Mazda CX-5 1 144

Kiinassa katumaasturimyynti kohosi viime vuonna 10,7 miljoonaan autoon, joista lähes puolet oli kiinalaismerkkisiä. Kiinan keskusjohto on viisivuotissuunnitelmassaan asettanut tavoitteeksi nostaa kiinalaismerkkien osuutta 60 prosenttiin henkilö- ja pakettiautomyynnistä.

Katumaastureiden osalta tavoite voi toteutuakin, sillä kiinalaiset ovat tuoneet ja tulevat tuomaan markkinoille uusia kilpailukykyisiä katumaastureita. Parhaiten ovat menestyneet yksityiset Great Wall Haval ja Geely. Katumaastureiden osuus kokonaismarkkinoista onkin nykyään Kiinassa maailman korkein (42 %).

Euroopassa katumaasturien ja maasturimaisten autojen myyntimäärä nousi viime vuonna 4,6 miljoonaan eli 29 prosenttiin kokonaismarkkinoista. Maasturimaisten autojen lisääntynyt myynti on nakertanut ennen kaikkea tila-autojen menekkiä.

Niiden suosio oli huipussaan Euroopassa vuosina 2004–2005, jolloin osuus kokonaismarkkinoista oli 19 prosenttia – viime vuonna enää puolet siitä.

Nykytrendin mukaan yhä useampi tila-auto tulee lähivuosina muuttumaan maasturimaiseksi malliksi ja varsinaisten tila-autojen mallitarjonta tulee vääjäämättä tyrehtymään.

Nissan X-Trail/Rogue on viime vuosina ollut maailman myydyin katumaasturi. Euroopassa sen myynti on kuitenkin suhteellisen pientä.

Vielä 15 vuotta sitten monet analyytikot ja autonvalmistajat uskoivat, että tila-autot ja katumaasturit korvaisivat farmariautot. Farmareiden kysyntä Euroopassa on kuitenkin pysynyt yllättävän vakaana, ja viime vuonna 11 prosenttia uuden auton ostajista valitsi sellaisen. Luku on sen verran suuri, että näillä näkymin farmarit tulevat säilymään pitkään useimpien merkkien tuotevalikoimissa Euroopassa, vaikkei niitä juuri muualla ole tarjolla.

Eurooppalaisvalmistajat ovat viime vuosina tuoneet markkinoille pieniä maasturimaisia autoja (kuten Renault Captur ja Opel Crossland X), jotka ovat korvanneet vastaavankokoiset tila-autot. Pienten maasturimaisten autojen myyntimäärä nousi viime vuonna 1,5 miljoonaan autoon (10 % kokonaismarkkinoista). Tämänkokoiset maasturimaiset autot ovat vielä suositumpia

Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa. Myydyin malli on Honda HR-V, jota Kiinassa markkinoidaan myös XR-V- ja Vezel-mallinimellä.

Katumaastureiden osuudet kokonaismarkkinoista ovat pienimmät (alle 20 %) Japanissa, Koreassa ja Latinalaisessa Amerikassa.


MYYNTI KORIMALLEITTAIN 2015–2017

Eurooppa

USA

Kiina

 


Maailman myydyin katumaasturi on kolmen viime vuoden aikana ollut Nissan X-Trail, joka tunnetaan Pohjois-Amerikassa nimellä Nissan Rogue. Kärkimalli on eurooppalaisesta ja suomalaisesta näkökulmasta yllättävä, sillä mallin myynti on täällä suhteellisen pientä. X-Trailin Euroopan myynti edustaakin vain seitsemää prosenttia mallin kokonaismyynnistä.

Toiseksi ja kolmanneksi myydyimmät katumaasturit (Honda CR-V ja Toyota RAV4) ovat myös suhteellisen vähän myytyjä malleja Euroopassa. Yhteistä näille kolmelle japanilaismallille on, että ne ovat ”aitoja”, jo kauan markkinoilla olleita katumaastureita.

Enemmistö uuden auton ostajista haluaa yhä mieluummin pitkän ja matalahkon mallin kuin lyhyen ja korkean.

Volkswagen Tiguan on ainut eurooppalaismerkkinen katumaasturi, joka viime vuosina on yltänyt maailman myydyimpien katumaastureiden joukkoon. Tiguan on suosittu monessa maassa, sillä kaksi kolmasosaa sen myynnistä on suuntautunut Euroopan ulkopuolelle. Malli on kuitenkin ollut viime vuosina Euroopan toiseksi myydyin katumaasturi. Ykkösenä on ollut Nissan Qashqai, jonka myynnistä Euroopan osuus on runsaat puolet. Aasialaisvalmistajien ote maailman katumaasturimarkkinoista on säilynyt vahvana – ainoa uhka saattaa tulla Kiinasta.

Kiinan johtavan katumaasturivalmistajan Great Wall Motorin piti aloittaa autojen kokoonpano Euroopan markkinoita varten Bulgariassa, ja myyntiverkoston piti kattaa suurimman osan Eurooppaa jo pari vuotta sitten. Bulgarialaisomisteisessa yhtiössä saatiin kuitenkin kokoonpantua vain 10 000 autoa ennen kuin yhtiö ajautui konkurssiin vuosi sitten. Tämän jälkeen Great Wallin aikeista Euroopan markkinoiden osalta ei ole kuulunut mitään.

Geely Groupin tulo Euroopan markkinoille vaikuttaa sen sijaan varmalta. Yhtiön uuden Lynk & Co -merkin ensimmäinen Volvon kanssa yhteistyössä kehitetty 01-malli tuli Kiinan markkinoille vuodenvaihteessa. Auto on sukua Volvo XC40:lle ja molemmat valmistetaan nyt Volvon Kiinan-tehtaassa lähinnä kotimarkkinoille.

Länsimarkkinoille tarkoitettu Volvo XC40 valmistetaan sen sijaan Volvon Belgian-tehtaassa.

Syksyllä 2019 alkaa Lynk & Co 01:n valmistus länsimarkkinoita varten myös Belgiassa. Uusi merkki tulee panostamaan verkkokauppaan ja ainakin alussa Eurooppaan on tulossa vain yksi myyntipiste per maa. Lynk & Co:n vahvuus tulee olemaan yhteinen huoltoverkosto Volvon kanssa.

Avolavojen paluu

USA:ssa, pickup-mallien luvatussa maassa finanssikriisi iski lujaa näihin suuriin, teknisesti yksinkertaisille pakettiautoalustoille tehtyihin malleihin. Niiden myynti romahti lähes puoleen, mutta viime vuosina avolavoja on taas myyty entiseen malliin eli noin kolme miljoonaa vuodessa.

Pickupit ovat siis Yhdysvalloissa taas uskomattoman suosittuja (16 % kokonaismarkkinoista). Puolet avolavoista myydään USA:ssa, mutta niiden suosio on Kiinassa lisääntynyt vuosi vuodelta.

Amerikkalaisvalmistajat ja Toyota hallitsevat maailman avolavamarkkinoita. Euroopassa avolavoja ei yleensä luokitella henkilöautoiksi vaan pakettiautoiksi.

Toyota Corolla/Auris on jo vuosia ollut maailman myydyin automalli.

Perinteiset korimallit yhä haluttuja

Sedaneilla, viistoperillä, farmareilla, coupéilla ja cabrioleteilla on vankka käyttäjäkunta maailmassa. Enemmistö uuden auton ostajista haluaa yhä mieluummin pitkän ja matalahkon mallin kuin lyhyen ja korkean. Coupémaiset viistoperämallit (kuten Audi A5 ja BMW 4-sarjan Gran Coupé) ovat saaneet hyvän vastaanoton, joten niiden mallitarjonta tulee lisääntymään lähivuosina. Äsken esitelty uuden sukupolven Peugeot 508 edustaa juuri tämäntyyppistä korimallia.

USA:ssa ja Kiinassa sedanit ovat kuitenkin edelleen haluttuja, joten sedanit tulevat säilymään mallitarjonnassa näillä näkymin kauan. Euroopassa niiden kysyntä on sen sijaan jo lopahtanut ja vain premium-sedanit (kuten Mercedes-Benz C ja E) ovat enää suosittuja.

Toyota Corolla/Auris on jo vuosia ollut myydyin automalli maailmassa. Valtaosa (90 %) mallin myynnistä on viime vuosina suuntautunut muualle kuin Eurooppaan. Toyota Camry, joka on hieman suurempi kuin Euroopassa myytävä Avensis, on jo pitkään ollut USA:n myydyin perinteinen henkilöauto.

Avensiksen myynti Euroopassa on sen sijaan kymmenessä vuodessa laskenut 100 000:sta 25 000 autoon, ja mallin myynti on näillä näkymin loppumassa. Pienen Yarisin päämarkkina on Eurooppa, jossa puolet autoista on myyty.

Toyotan myynnistä Euroopan osuus on yllättävän pieni (7 %) kun taas puolet autoista on myyty Aasian maissa ja neljännes USA:ssa.

Myös puolet Volkswageneista on myyty Aasiassa viime vuosina. Merkki on menestynyt varsin hyvin Kiinassa. Kiinan markkinoille kehitetty alemman keskiluokan sedanmalli Lavida tuli markkinoille kymmenen vuotta sitten. Siitä tuli menestys ja se on koko ajan kuulunut maan myydyimpiin malleihin.

Sikäläinen mallitarjonta on muutenkin paljon laajempi kuin muualla maailmassa. Esimerkiksi Golfista löytyy kolme porrasperämuunnosta (Jetta, Sagitar ja Bora). Ratkaisu on ollut toimiva, sillä merkki on onnistunut säilyttämään ykkösasemansa myynnin noustua viime vuonna 3,1 miljoonaan autoon. Euroopassa Volkswagen on niin ikään säilyttänyt johtoasemansa. Lähes puolet Golfeista ja Poloista myydään täällä.

Perinteiset korimallit Globaali myynti 2015-17 (1 000 KPL)
1. Toyota Corolla/Auris 4 348
2. VW Jetta/Sagatar/Bora 3 340
3. VW Golf 3 300
4. Ford Focus 2 222
5. Hyundai Elantra 2 170
6. VW Passat/Magotan 2 143
7. Toyota Camry 2 056
8. VW Polo 2 054
9. Honda Civic 2 038
10. Honda Accord 1 623
11. BMW 3/4-sarja 1 622
12. VW Lavida 1 534
13. Ford Fiesta 1 418
14. Mercedes-Benz C-sarja 1 418
15. Chevrolet Cruze 1 349
16. Škoda Octavia 1 289
17. Mazda3 1 262
18. Audi A4/A5 1 240
19. Renault Clio 1 235
20. Toyota Yaris 1 169

Yhdysvalloissa Volkswagenin markkinaosuus on sen sijaan jäänyt suhteellisen pieneksi (5 %). Nykyinen Amerikan markkinoille suunniteltu Passat, joka on vähän isompi kuin Euroopan Passat, ei ole täyttänyt sille asetettuja korkeita myyntitavoitteita.

Ford on kolmen viime vuoden aikana myynyt maailmassa 10 prosenttia enemmän autoja kuin edeltävällä kolmivuotisjaksolla. Myynninnousu tapahtui lähinnä Aasian maissa, joiden osuus merkin kokonaismyynnistä nousi viidennekseen. Ford on tällä vuosikymmenellä ollut USA:n myydyin merkki.

Edelleen hyvin suositun F-150-avolavan osuus myynnistä on kolmannes.

Euroopassa Fordin markkinaosuus on sen sijaan kymmenessä vuodessa laskenut noin 8:sta 6,6 prosenttiin. Euroopan osuus merkin globaalimyynnistä on näin ollen kutistunut 17 prosenttiin. Fiestan päämarkkina on ollut Eurooppa, kun taas Focus on perinteisistä malleista menestynyt globaalisesti parhaiten.

Merkeittäin 2015-17 Globaali myynti * 2015-17 (milj. kpl) Muutos verrattuna 2012-14 (milj. kpl)
1. Toyota 25,6  +1,1
2. Volkswagen 19,8 +0,7
3. Ford 18,5 +1,7
4. Nissan 14,9 +1,4
5. Honda 14,4 +2,5
6. Hyundai 14,1 +0,6
7. Chevrolet 12,7 -2,1
8. Kia 9,3 +0,9
9. Suzuki 8,8 +1,2
10. Renault 7,2 +1,1
11. Mercedes-Benz 7,0 +2,1
12. Peugeot 6,1 +0,9
13. BMW 6,0 +1,1
14. Audi 5,6 +0,8
15. Fiat 4,8 -0,8
16. Mazda 4,6 +0,7
17. Buick 4,2 +1,2
18. Changan 4,2 +1,3
19. Jeep 4,2 +1,9
20. Citroen 3,6 -0,2
 * Henkilöautot ja kevyet pakettiautot

Saksalaisten premiumien 
kova nousu

Vielä vuonna 2008 Audi, BMW ja Mercedes-Benz möivät kukin noin miljoona henkilöautoa koko maailmassa. Finanssikriisistä huolimatta nämä saksalaiset premium-merkit ovat kymmenessä vuodessa onnistuneet tuplaamaan myyntinsä kannattavasti. Haasteita on kyllä ollut, sillä kaikki kolme kilpailevat lähes samoista asiakkaista hyvin kattavilla ja samantyyppisillä korimallivalikoimilla.

Kolmikon tuotannon ja myynnin lisääminen 1,2 miljoonalla autolla Kiinassa on ollut hyvin merkittävä, mutta toisaalta niiden myynti on noussut voimakkaasti myös muualla maailmassa. Audi on menestynyt parhaiten Kiinassa runsaan puolen miljoonan auton vuosimyynnillä, ja Aasian maiden osuus merkin globaalimyynnistä on 36 prosenttia. Aasian osuus BMW:n ja Mercedes-Benzin myynnistä on vähän pienempi.

Eurooppa on kaikille kolmelle yhä tärkein markkina, ja myyntimäärät viime vuonna olivat samansuuruiset eli runsaat 800 000 autoa. USA:ssa Mercedes-Benzin myynti oli vajaat 400 000, BMW:n noin 300 000 ja Audin runsaat 200 000 autoa. Ylemmän keskiluokan perinteiset korimallit (kuten Audí A4/A5 ja BMW 3/4-sarja) ovat edelleen suosituimmat – vajaa neljännes kunkin merkin globaalimyynnistä.

Euroopan, Kiinan ja USA:n markkinoiden kysyntä määrittelee, millaisia automalleja valmistetaan ja kehitetään. Autonostajien mieltymykset merkkien suhteen muuttuvat kuitenkin hitaasti. Euroopassa kaksi kolmasosaa uuden auton ostajista valitsee yhä eurooppalaismerkkisen auton ja aasialaismerkkien osuus on jäänyt alle 20 prosentin.

Eri automallien kysyntä vaihtelee kuitenkin maittain paljon. Esimerkiksi Euroopan ylivoimaisesti myydyin malli VW Golf ei yllä edes kymmenen myydyimmän mallin joukkoon Alankomaissa, Italiassa, Kreikassa ja Ranskassa.