Varsinkin nyt eletään sitä vuodenaikaa, että kura ja moska lentävät maanteillä ja autot ovat varsin likaisia. Suuressa osassa Suomea talvet ovat vetisiä ja lämpötiloiltaan varsin vaihtelevia, ja kun näihin olosuhteisiin lisätään vielä ajoradoille tehtävät suolaukset ja hiekoitukset, on varsinainen ”kurasoppa” valmis.

Tämä keitos tekee hallaa niin auton alustarakenteille, vanteille kuin maalipinnoillekin. Nopein ja edullisin tapa hidastaa olosuhteiden tuomaa rasitusta ja arvonalenemaa autolle on säännöllinen ja huolellinen pesu.

Usein kuulee sanottavan: ”En viitsi pestä tänään autoa, kun huomenna kuitenkin taas sataa!”

Tämä ajatus on täysin väärä. Käymmehän me ihmisetkin melkein joka päivä suihkussa, ja vaihdammehan me vaatteitakin melko tiuhaan. No, ei autoja tarvitse pestä tietenkään päivittäin, mutta jos autosta haluaa pitää hyvää huolta, voisi parin viikon välein ”huuhtomista” edes harkita. Ajo-olosuhteet ja ajoradan materiaalit tietysti määräävät tarkemmat pesutarpeet.

Huhupuheiden mukaan suomalaiset pesevät autojansa keskimäärin neljä kertaa vuodessa! Ilmeisesti pesut ajoittuvat aina pyörien kausivaihtojen yhteyteen, ja kerran kesälomalla ja tietysti jouluna juhlan kunniaksi. Aika harvoin, jos luku pitää paikkansa. Tässä pari pientä huomiota auton pesemisen tiimoilta.

Auton pinnan päällä pitkään seissyt ja jo pinttynyt lika tekee karhean hunnun maalipinnalle. Likainen kerros hiekanjyvineen rikkoo helposti herkän maalipinnan, ja jo pienetkin hankaukset ja osumat maalipintaan synnyttävät ikäviä naarmuja hiekkapaperin tavoin. Talvella myös nastoista irtoavat muruset mieluusti pesivät maalin päälle pieninä ruostepilkkuina.

Kaikki nämä ja muut epäpuhtaudet on syytä aika ajoin pestä pois, koska ne edistävät voimakkaasti korroosiota ja kulumista auton pelleillä. Karhean likakerroksen poistaminen on kuitenkin työlästä.

Liuotinaineet ovat oikeastaan ainoa helpohko tapa saada likakerros ”sulatettua” pois, mutta sen jälkeen mattamainen ja harmaa maalipinta tarvitsee jatkokäsittelyä kiillon palauttamiseksi hyvällä autoshampoolla tai vahauksella.

Vahaus tai uudet keraamiset pinnoitteet ennaltaehkäisevät tehokkaasti lian pinttymistä maalipinnoille, joten niitä suositellaan käytettäväksi. Käsittelyn jälkeen auton pesu on huomattavasti helpompaa, ja jopa koneellinen pesu antaa hyvän lopputuloksen.

Autojen vanteet kaipaavat myös huolenpitoa. Nykyaikaisissa autoissa jarruilla on paljon tehtäviä, eikä niiden ainoa tarkoitus ole vain hidastaa menemistä, vaan esimerkiksi ajonhallinta käyttää jarruja toimiakseen. Myös tämän vuoksi jarruista irtoaa paljon jarrupölyä, joka tarttuu tiukasti kiinni vaikkapa kalliisiin kevytmetallivanteisiin.

Jos jarrupölyä ei tarpeeksi usein pese vanteista pois, pöly nakertaa maalattua ja lakattua pintaa, eikä vanne ole enää ulkonäöllisesti uuden veroinen. Vanteiden sisäpuolelle myös kerääntyy yllättävän paljon hiekkaa (talvella lisäksi jäätä ja lunta), mikä aiheuttaa pyörien epätasapainoa. Tämä tuntuu autossa epämiellyttävänä tärinänä tietyissä nopeuksissa, ja kuluttaa auton renkaita ja alustarakenteita turhaan.

Koneelliset autopesut eivät juurikaan pese vanteen sisäosia. Vanteiden pesu onnistuu parhaiten painepesurilla ja pehmeällä harjalla. Vanteiden pesemiseen on myös olemassa  pesukemikaaleja, jotka helpottavat puhtaan lopputuloksen saamiseksi ja suojaavat vanteiden pintoja korroosiolta pidempään.

Autojen monimutkaiset alustarakenteet ja varsinkin pyöränkaaret keräävät paljon likaa itseensä. Normaalilla pintahuuhtelulla tai konepesulla ”kurat” jäävät usein rakenteisiin, joten ainoaksi lääkkeeksi jää painepesuri.

Uusien autojen pohjarakenteita ei enää ruostesuojata kuten vuosikymmeniä sitten, vaan ne ovat varsin kevyesti maalattuja pintoja ilman suojaavia ruostesuojaavia kerroksia. On siis tärkeää pitää myös huolta auton niistä osista, jotka eivät heti pistä päällimmäisenä silmään.

Autot ovat monelle kuluttajalle asunnon jälkeen suurimpia yksittäisiä hankintoja.  Monelle niin rakkaat ”peltilehmät” tarvitsevat silloin tällöin aikaasi ja pientä huolenpitoa. Se kannattaa. Kunnossa pidetyn ja hellyyttä saaneen käytetyn auton tunnistaa aina.