Tavallisilla polttomoottoriautoilla kuljettajan osuus toteutuneeseen polttoaineenkulutukseen on todella suuri. Automaattivaihteisto tasoittaa eri kuljettajien välejä vähän, mutta ajotavalla voi edelleen vaikuttaa.

Taloudellisen ajotavan yksinkertaisimmat periaatteet ovat selkeät. Ripeä kiihdytys ajonopeuteen, suurin tilanteeseen sopiva vaihde nopeasti päälle. Lisäksi ennakointi on hyvin tärkeää, eli rullataan tai moottorijarrutetaan mahdollisimman varhain, ettei jarruihin tarvitsisi edes koskea. Ja tietysti auton on oltava kunnossa ja rengaspaineiden kohdallaan.

Tekniikan Maailmalla on nyt ensimmäistä kertaa 60 000 kilometrin käyttötestissä sähköauto, Nissan Leaf. Sen myötä sähköautoiluun on tutustunut useampi uusi kuljettaja. Kaikki uudet kuskit ovat lähteneet matkaan innostuneena ja palanneet reissuiltaan monta kokemusta rikkaampana.

Aina ensimmäisenä sähköautoilusta puhuttaessa puheeksi nousee auton toimintamatka ja lataus. Niin myös käyttötestiautoa kokeilleilla. Lähes kaikki autolla ajaneet ovat tuskailleet jossain kohtaa matkaa akun riittävyyden tai latauspisteen löytymisen tai hitauden kanssa.

Vähänkään pidemmillä matkoilla reitti pitääkin suunnitella huolellisesti etukäteen, jotta tauot osuvat sopivasti latauspaikkojen luokse. Pienikin muutos edellispäivänä tehtyyn suunnitelmaan tekee heti matkasta mielenkiintoisempaa ja haastavampaa. Muutoksen syyt voivat olla pieniä, esimerkiksi viallinen latausasema, ruuhkautunut latauspiste tai muuttuneet ajotilanteet.

Ajaminen muuttuu nopeasti turhan stressaavaksi, kun ajotietokoneen laskevat toimintamatka arviot muuttuvat ja alkavat olla samaa luokkaa lukuina lähestyvän latausaseman kanssa. Tähän kuljettajan on sopeuduttava, mikäli mielii perille. Ajonopeuden selkeä lasku on tehokkain tapa pidentää kantamaa. Monesti moottoritiellä 120 km/h alueella köröttelevät autot ovat juuri sähköautoja.

Myös ajomukavuudesta voi tietysti tinkiä, eli lämmitys tai ilmastointi pois päältä ja sähkönkulutus laskee taas hieman lisää. Onneksi näillä toimenpiteillä pääsee yleensä nilkuttamaan seuraavaan latauspisteeseen, eikä Leafia ole vielä kertaakaan tarvinnut hinata.

Jos vastaavat toimenpiteet tekisi polttomoottorilla, kulutus laskisi todella paljon. Koeajojen ja vertailuiden grafiikoista näkee hyvin, paljonko kulutus kasvaa moottoritiellä nopeuksien 80–120 km/h välillä. Esimerkiksi TM 17/2018 koeajon Ford Fiesta Activen kulutus kasvoi 4,7 litrasta 7,6 litraan. Ilmastoinnin vaikutus ei ole kovin suuri, ainoastaan noin 0,5 litraa tunnissa kompuran ollessa käytössä, ja käyttömäärä vaihtelee lämpötilan mukaan. Normaalitilanteessa ohjaamon lämmitys ei nosta kulutusta lainkaan.

Kalustosta riippumatta kaikki voivat osallistua liikenteen ilmastotalkoisiin ajamalla edes hiukan taloudellisemmin. Kaikista suurin säästö tietysti syntyy, jos pystyy jättämään jonkun ajon kokonaan ajamatta.