Helsinkiläistä autobongaria onnisti eräänä lauantai-iltana. Vain puoli tuntia sen jälkeen, kun mopoautotestiin osallistunut juniorijoukkue oli lähtenyt liikkeelle, hän laittoi nettisivulle viestin:”Kokonaista neljä dieselmoottorista mopoautoa letkassa. Kolme niistä oli tutun näköisiä, mutta yksi saattoi olla uudempaa mallia.” Tämän vertailutestin jälkeen meistä jokaisella on tietoa, millainen on tämän päivän kevyt nelipyörä eli mopoauto.

* Aixam 500.4 Berline * Casalini Ydea 500 ME * Ligier 500 Zenith * Microcar MC1 Dynamic Plus

Sotien jälkeen, kun autoista tai varsinkin edullisista kulkuneuvoista oli huutava pula, syntyi ajoneuvoluokka, josta kansankielessä käytettiin nimeä kääpiöautot. Erilaisista rakenteista ja teknisistä määräyksistä johtuen ne oli rekisteröity joko autoksi tai moottoripyöräksi. Niitä seurasi sodanjälkeisen nuorison ja vanhemmankin väen ehdoton suosikki mopo, jonka kutsumanimi tulee lyhenteenä sanasta moottoripolkupyörä. Nyt testissä olevat laitteet tunnetaan virallisesti nimellä ”kevyt nelipyörä” eli tuttavallisemmin mopoauto. Kysymyksessä ei kuitenkaan ole sen paremmin mopo kuin autokaan, vaan verraten uuden määritelmän mukainen kulkuneuvo.

Yhteistä näille mopoautoille on se, että ne ovat kaikki kotoisin Euroopan eteläosista ja siellä niillä pääasiassa huristellaankin. Ranska on johtava maa – lähes puolet Euroopan 250 000 mopoautosta on siellä. Seuraavina ovat Espanja ja Italia (32 000 kpl) ja noin 14 000 laitteen kanta on Itävallassa ja Portugalissa.

Vertailtavaksi saatiin määräaikaan mennessä Aixam, Casalini, Ligier ja Mircocar. Viides olisi ollut Koneliike Furima Oy:n maahantuoma JDM 500 Albizia, mutta valitettavasti emme sitä aikataulun puitteissa ehtineet saada.

Vaikka eri mopoautoilla on tehty törmäyskokeita nukkien kanssa ja ilman sekä monenlaisia käsittelykokeita, niin yksi asia on selvä. Merkistä riippumatta tällaisella ajokilla on viisainta olla joutumatta kolariin.

Vertailtavien mopoautojen rakenne on monilta osiltaan hyvin lähellä toisiaan. Kaikissa on putkirunko, muovista tai lasikuidusta tehty kori, erillisjousitus kierrejousin, kaksisylinterinen dieselmoottori ja variaattoriin perustuva automaattivaihteisto ja tietysti se, että jokaisessa suurin teho on rajoitettu neljään kilowattiin ja huippunopeus on 45 km tunnissa.

Moottoreiden iskutilavuuksissa on eroa: Aixamissa on Kubotan 400-kuutioinen, Casalinissa on Mitsubishin 538-kuutioinen ja Ligierissä ja Mirrocarissa on italialainen 505-kuutioinen Lombardini. Kaikissa moottoreissa on apukammiotekniikka.

Mopoautojen kohdalla kiihtyvyydellä on suuri merkitys. Jo turvallisuudenkin takia on tärkeää, että ajokki kiihtyy taajama-ajossa muiden mukana. Olikin mielenkiintoista havaita, että reippaasti lähdettäessä testissä olleet mopoautot pystyivät liikennevaloissa jopa parempaan kiihtyvyyteen kuin useimmat muut.

Yllättävää oli, että autojen kääntöympyrän halkaisijassa on suuria eroja. Kun Aixam vaatii kääntyäkseen lähes 10,5 metrin alan, niin Microcar kääntyy runsaassa 8,5 metrissä (renkaasta mitattuna). Kuitenkin Microcarissa ohjauspyörän kierroksia on 3,5, mikä on enemmän kuin monissa nykyautoissa. Ligierin urheilutausta lienee vaikuttanut asiaan, koska siinä ohjauspyörän kierroksia on vain 2,3.

Ohjaus peilasi ajovaikutelmiin alussa ja autoissa tuntui olevan eroja. Kun tähän oli tottunut, ne alkoivat muistuttaa yllättävän paljon toisiaan. Jousituksissa ei ollut suuria eroja. Kaikki tuntuivat joillakin pinnoilla liian kovilta, jopa kivirekimäisiltä täristimiltä, ja taas toisessa kohdassa pehmeyttä oli suorastaan mukavuuteen saakka.

Nelipyörä on melkein kaikilta osiltaan kevyempi ja suorastaan huterompi kuin oikea auto, mutta silti jopa kalliimpi. Kenelle mopoauto olisi sitten sopiva? Kun testiin lähdettiin, epäilyksiä ja jossitteluja oli jonkun verran, mutta parin ajopäivän jälkeen kuva oli selkiintynyt. Etenkin nuorison on hyvä pitää mielessä, että mopoauto ei ole pienestä koostaan huolimatta mikään mikroauto, jolla on hyvä opetella vauhdikkaan ajon alkeita ja luistojen hallintaa. Älä edes kokeile.

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 10/04, s. 10-20)