Korkein oikeus teki päätöksen, jonka mukaan mopoa taluttanutta henkilöä ei voitu pitää jalankulkijana. Tuo päätös tehtiin vuonna 1963.

Asia tuli kerralla selväksi. Miksi moista päätöstä sitten tarvittiin? Siksi, että tuota ajankohtaa ennen asia ei ollut selvä.

Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan huhtikuussa 1982. Siinä mopon ja polkupyörän taluttaja määriteltiin jalankulkijaksi. Asia oli jälleen selvä, vaikka jotain meni päälaelleen. Mopon taluttajasta olikin tullut jalankulkija. Moottoripyörän taluttajasta ei sanottu mitään.

Aikanaan kysyttäessä liikenneministeriö vastasi kirjallisesti, että moottoripyörän taluttaminen ei ole jalankulkua. Se on siis moottoripyörän kuljettamista.

On vaikea ymmärtää, miksi asiaa ei voitu kirjoittaa lakiin. Nyt siitä on riidelty jo runsaat 36 vuotta, koska tulkinnalla on merkitystä ajokortin, kypärän käytön ja jopa rattijuoppouden kannalta. Jos taluttaja olisi jalankulkija, hän ei tarvitsisi ajokorttia eikä kypärää. Mikään ei estäisi häntä myöskään olemasta juovuksissa.

Kesällä 2020 voimaan astuvassa uudessa tieliikennelaissa moottoripyörän taluttaminen jää yhtä epäselväksi kuin sen ollut tähänkin asti. Miksi asia on niin vaikea?