Morganin ystävät tietävät mitä tahtovat. Käsityötaito ja puumateriaalit yhdistetään luonnollisena osana merkin imagoon. Lisäksi autossa on oltava klassista tyyliä. Vuosi sitten ensiesitelty Morgan Aero 8 kunnioittaa perinteitä vaikka nykyaika on vahvasti läsnä.

Uuden Morganin suunnittelu alkoi viitisen vuotta sitten Charles Morganin – tehtaan perustajan pojanpojan – vastatessa markkinoiden haasteeseen. Lähtökohta oli Suomessakin Sörnäisten katuradalla nähty GT-sarjan kilpa-auto. Nimi valittiin vuosina 1919-1936 valmistetun edellisen Aero-mallin mukaan. Aerot olivat tuolloin kolmipyöräisiä ja moottoritehoa siirrettiin yhdelle vetävälle takapyörälle.

Pieni ilmanvastus ja jäykkä runko olivat uuden mallin tärkeimpiä suunnittelutavoitteita. Alustan ja rungon suunnittelussa apuna käytettiin jopa tietokoneita! Alumiiniseoksesta valmistettu runko on kasattu hitsaamalla ja niittaamalla osakehikkoja yhteen. Alustassa hyödynnettiin kilpa-autoista tuttua tekniikkaa.

Entä merkin tavaramerkiksi muodostuneet puuosat? Pitäähän Morganissa niitä olla: matkustamon ympärille on rakennettu puinen kehikko, johon koripaneelit kiinnitetään. Perinteitä arvostava harrastaja voi siis edelleen luottaa siihen, ettei sisustusta ole koristeltu muovijäljitelmällä tai vanerilla.

Vannoutuneimmankin vanhojen Morganien ihailijan on myönnettävä, että Aero 8 päihittää ajettavuudellaan muut mallit. Esimerkiksi +8 pärjää vielä tasaisella alustalla, mutta Aero 8 on huomattavasti helpompi ja vakaampi käsitellä vähänkin epätasaisemmalla ja mutkaisemmalla tiellä. Moottorin, vaihteiston ja tehostetun ohjauksen yhteistyö toimii hyvin. Roverin tekniikka on väistynyt saksalaisen osaamisen tieltä. BMW:n 4,4-litraisen V8-moottorin – samaa moottoria käytetään BMW:n 540- ja740-malleissa – teho (210 kW/5 500 r/min) ja vääntömomentti (430 Nm/3700 r/min) takaavat tonnin painoiselle autolle melkoisen suorituskyvyn. Huippunopeutta luvataan yli 250 km ja nollasta sataan kilometriin tunnissa kiihdytetään tarvittaessa viidessä sekunnissa. Myös kuusipykäläinen Getragin manuaalivaihteisto on saksalaismerkin autoista tuttu.

(Tiivistelmä Ray Huttonin artikkelista TM 10/2001, s. 72-73)