Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 
***

Tekniikan Maailmalla on pitkään ollut oma pakettiauto, jota käytetään testitoiminnan tukena mittauksissa, kuvauksissa ja perävaunun veturina.

Yli kolmekymmentä vuotta sitten Roman Fehrmann oli vastuussa auton hyvinvoinnista. Joidenkin mielestä hän huolehti siitä jopa niin hyvin, että sille annettiin lempinimeksi ”Morsian”, samaan tapaan kuin sotilasslangissa nimitetään omaa asetta. Nimi oli niin tarttuva, että vielä kolmannessa sukupolvessaankin Tekniikan Maailman pakettiauto kantaa samaa lempinimeä.

Tulimme yhtenä perjantai-iltana taksilla eräästä iltatilaisuudesta toimituspäällikkö Velimatti Honkasen kanssa ja ryhdyimme pohtimaan ääneen seuraavan päivän logistiikka-asioita.

Pakettiautomme oli tulossa Lahdesta jostakin tapahtumasta, ja lupasin olla sitä vastaanottamassa toimituksessamme, koska avustajallamme Mikolla ei ollut kulkukorttia kellarin autohalliin. Minun piti pian tämän jälkeen olla Vuosaaressa kollegamme hääjuhlissa, joten aikataulu oli melko kiireinen.

Taksinkuljettaja oli kuunnellut keskusteluamme eikä malttanut olla lopulta puuttumatta asiaan: ”Tämähän ei varsinaisesti minulle kuulu, mutta sinä ehkä vielä ehdit Vuosaareen hääjuhliin, ja ehkä morsiankin, mutta ei hän millään ennätä päivällä alkavaan vihkiseremoniaan, sillä hänhän on silloin vielä Lahdessa!”

Hetken aikaa tuntui melko hupaisalta, mutta kun aloimme muistella mitä kaikkea Morsiamesta oli puhuttu, oli pakko kertoa kuljettajalle, mistä oli kysymys.

Ennen taksikuljettajan avautumista puheenaiheena taisi olla sekin, että onhan Mikko varmasti tietoinen siitä, että Morsian pitää aina pestä ennen palautusta.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Näin sain lempinimekseni Fågel-Robbe – puusta löytyi merkkejä yli kahden metrin korkeudesta

Autoni ei noussut ylämäkeen, joten päätin peruuttaa ja ottaa vauhtia. Huono idea

Menin varhain aamulla lentokentällä kahville – äkkiä minut valtasi olo, että jotain tärkeää puuttuu

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään