Moottoripyörien verotusta pitäisi laskea samalla tasolle autojen kanssa, vaatii Suomen Motoristit ry tiedotteessaan.

Järjestö muistuttaa, että Suomen autoveroa on laskettu portaittain alemmas vuosi vuodelta, ja ensi tammikuussa sitä pudotetaan vielä kerran. SMOTOn mukaan autoveron alentaminen on ulotettava myös moottoripyöriin.

”Aika on jo ajanut moottoripyöräilijöitä rankaisevan autoveron yli. Sääntelyn keventäminen ja normien purku on syytä viedä tällä kohden käytäntöön. Moottoripyöräkannan uusiutumisen edistämistä tarvitaan, jotta saavutamme vuoden 2030 ilmastopoliittiset tavoitteet”, puheenjohtaja Marja Kuosmanen sanoo tiedotteessa. Hän viittaa lausunnollaan SMOTOn uuteen ’Moottoroitujen kaksipyöräisten (M2P) kansalliseen strategiaan’.

Tiedotteen mukaan motoristit maksavat uudesta moottoripyörästä kaksinkertaisen autoveron uuteen saman päästötason autoon verrattuna.

Moottoripyörien kiinteä autovero lasketaan moottorin iskutilavuuden tai (sähkökäyttöisillä moottoripyörillä) käyttövoiman perusteella 1.1.2016 jälkeen käyttöönotetuilla ajoneuvoilla. Henkilöautojen autoveron perustana on päästöt.

SMOTO toteaa raportissaan, että näistä erilaisista perusteista johtuen henkilöautojen ja moottoripyörien verotuskohtelussa on ”ilmiselvä epäkohta”.

Raportissa on julkaisu päästömäärien ja veroprosenttien vertailu, jonka SMOTO on tehnyt 101 moottoripyörän otannalla arvioita moottoripyörien verokohtelusta.

Otannan mukaan moottoripyörien veroprosentti on keskimäärin 5,6 prosenttiyksikköä korkeampi kuin henkilöautoilla vuonna 2018, ja veroprosenttien ero kasvaa 6,5 prosenttiyksikköön vuonna 2019. Suurimmillaan veroprosenttien ero on otannan 14 prosenttiyksikköä, ja vuonna 2019 se kasvaa 15,3 prosenttiyksikköön.

Ainostaan muutamilla tehokkailla tai painavilla moottoripyörillä on alempi autovero kuin vastaavan päästötason henkilöautolla.

Esimerkiksi moottoripyörällä, jonka päästöt ovat 103 g/km, määrättävä autoveroprosentti on 24,4 prosenttia. Vastaavalla päästömäärällä henkilöauton veroprosentti on 15,8.

SMOTOn kantaa autoveron alentamismalliin tullaan käsittelemään Helsingissä 5. marraskuuta järjestettävässä IX Motoparlamentti -päättäjätapahtumassa.