MICROSOFT HALUAA tosissaan tehdä Xboxista pelikonsolien edelläkävijän, koska AMD FreeSync eli dynaaminen kuvanopeus on tulossa alustalle seuraavassa tai sitä seuraavassa isossa järjestelmäpäivityksessä.

Aiheesta kirjoitettiin Tekniikan Maailmassa ensimmäisen kerran jo viime keväänä.

Tarkemmin sanottuna nyt kyseessä on kuitenkin laajasävykuvaa hyödyntävä AMD FreeSync -tekniikan kakkosversio, joka vastaa paremmin nykyisiä ja tulevia näyttölaitteita.

Asia tuli puolihuolimattomasti ilmi kuukausittain ilmestyvässä Inside Xbox -puffivideossa, jossa AMD:n Antal Tungner päästettiin kokonaisen minuutin ajaksi ääneen. Koska valtaosa Microsoftin tuottamasta materiaalista on vain häpeilemättömän kaupallista hapatusta ja yli-iloista Amerikan naminamia, kannattaa suosiolla hypätä 1:38:15 kohdalle ja katsoa vaikka itse.

KERTAUKSEN VUOKSI: AMD FreeSync tarkoittaa pelitietokoneiden puolelta tutuksi tullutta dynaamista kuvanopeutta, jolloin ohjelmalähde eli tässä tapauksessa joko Xbox One S tai Xbox One X sekä yhteensopiva näyttölaite toimivat tahdistetussa tilassa.

Käytännössä kyse on siitä, että Xboxiin kytketty televisio hyödyntää samaa ”virkistystaajuutta” kuin pelikonsoli.

Esimerkki: jos pelikonsoli tuottaa grafiikkaa 40 ruutua sekunnissa, myös näyttölaitteen kuvanopeus muuttuu 40 ruutuun sekunnissa (1:1), eikä itsepintaisesti pysyttele esimerkiksi 50:ssä, 60:ssä, 100:ssa tai 200:ssa ruudussa per sekunti, kuten aiemmin.

”Nähtäväksi jää, voisiko myös PlayStationille saada vastaavaa toiminnallisuutta.”

Näytönohjauksen kyky tuottaa grafiikkaa vaihtelee nimittäin suuresti sekä itse pelin ohjelmarungon että kulloisenkin tilanteen mukaan, joten AMD FreeSync on aidosti hyödyllinen ominaisuus.

NIINPÄ NÄYTTÖLAITE ei missään vaiheessa joudu joko odottelemaan, piirtämään puolikkaita ruutuja ja/tai ikään kuin ”keksimään” ylimääräistä sisältöä, vaan se toistaa kaiken tismalleen pelikonsolin näytönohjauksen tahdissa. Samalla pelien ulkoasu siistiytyy, koska kuva ei enää repeile tai värise, ja ohjauksessa ajoittain ilmenevä viive vähenee niin ikään olemattomiin.

Asiassa on vaan se yksi mutta.

Vaikka tekniikasta olisi kiistatonta hyötyä kaikille pelaajille, se ei kuitenkaan toimi millä tahansa televisiolla. Näyttölaitteelta edellytetään hdmi-väylään sisältyvää tukea AMD FreeSync -tekniikalle.

Mikäli suunnittelee vastedes pelaavansa Xboxilla parhaalla mahdollisella laadulla, juuri nyt ei kannata rynnätä ainakaan televisio-ostoksille. Loppuvuonna tulee myyntiin paljon yhteensopivia laiteuutuuksia, ja sopivia tietokonenäyttöjä on itse asiassa jo nyt saatavilla.

Ominaisuus pysyttelee siis alussa vain harvojen herkkuna, mutta näinhän oli aikanaan myös pelitietokoneiden puolella, kunnes tekniikasta tuli hiljalleen arkipäivää.

XBOX ONE (S- ja X-laiteversio) saa AMD FreeSync -tuen näillä näkymin keväällä julkaistavassa isossa järjestelmäpäivityksessä. Ominaisuus siirtyi vastikään rajoitettuun testivaiheeseen, joten virallinen julkaisuajankohta on taatusti lähellä.

Työn alla on niin ikään uusi toiminto, jolla Xbox osaa vaihtaa television kuvaliitännän automaattisesti niin sanottuun pelitilaan ja takaisin.