Jos olet uusi internetissä, et ole välttämättä kuullut aiemmin kirjainyhdistelmää ASMR.

ASMR eli Autonomous Sensory Meridian Response tarkoittaa vapaasti suomennettuna autonomisia aistivasteita. Kihelmöivä tunne ympäri kehoa, autuas olotila ja unisuus ovat ASMR-reaktioista yleisimpiä.

Kokemukset voivat olla joillekin niin miellyttäviä, että ”aivo-orgasmi” on muodostunut synonyymiksi ASMR-aistimuksille.

Ihmiset voivat kokea ASMR-reaktioita kuullessaan rauhallista puhetta, kuiskintaa tai muita hentoja ääniä. Esimerkiksi linnunlaulu tai meren kohina ovat omiaan aiheuttamaan tällaisia reaktioita.

Reaktion voimakkuutta voidaan tehostaa visuaalisella stimulaatiolla. Myös fyysinen kosketus voi aiheuttaa ASMR-reaktioita.

ASMR on valloittanut internetin hyökyaallon tavoin. Esimerkiksi Youtube-videopalvelusta löytyy kirjainyhdistelmällä lähes 10 miljoonaa hakutulosta. Aiheelle on omistettu lukuisia Youtube-kanavia, joiden tarjonta vaihtelee korttitempuista meikkaamiseen ja kaikkeen siltä väliltä.

Nyt myös huonekalujätti Ikea on lähtenyt mukaan leikkiin. Ikea USA:n tuore opiskelija-asunnon sisustusratkaisuja esittelevä video on varsin poikkeuksellinen tapa markkinoida… Ylipäätään yhtään mitään!

Pehmeän naisäänen säestämällä 25-minuuttisella videolla rapsutellaan pintoja, silitellään lakanoita, taputellaan mattoja ja asetellaan esineitä täydellisesti istuviin soppiin  – valtavan rauhoittavaa!