Kaikkihan me tiedämme liukuportaissa käyttäytymisen säännön numero 1: Jos haluaa seistä liukuportaassa, pitää seistä oikealla puolella, jotta kiireisemmät kävelijät pääsevät vasemmalta ohi.

Sääntöä numero 2, 3 ja niin eteenpäin ei sitten ole olemassakaan. On vain tuo sääntö numero 1.

Metromarkustajat väkirikkaan Kiinan suurimmissa kaupungeissa ovat kuitenkin alkaneet epäillä tuon säännön toimivuutta, kirjoittaa Wall Street Journal artikkelissaan.

WSJ:n mukaan kiinalaislehdissä ja sosiaalisessa mediassa hissiasiantuntijat ovat laajasti varoitelleet, että liukuportaiden oikeassa reunassa seisominen on vaarallista turvallisuudelle.

Tämä johtuu siitä, että jos ihmiset seisovat koko ajan oikeassa reunassa, se kuluttaa liukuportaita epätasaisesti ja lisää niiden hajoamisen mahdollisuutta.

Erikoista kyllä, asiantuntijat Kiinassa ovat myös varoitelleet, että liukuportaissa ei ylipäänsä ole tarkoitus kävellä.

Monet kiinalaiset ovat lehden mukaan varoituksista hämillään, koska viime vuosina kiinalaisia on patisteltu nimenomaan käyttäytymään länsimaiseen tapaan liukuportaissa. Esimerkiksi vuoden 2008 Pekingin olympialaisissa ja vuoden 2010 Shanghai Expossa ”Seiso oikealla, kävele vasemmalla” oli yksi keskeisistä teemoista-

Viime kuussa Nanjingin kaupungin metro-operaattori kuitenkin siteerasi sosiaalisessa mediassa tutkimusta, jonka mukaan 95 prosenttia liukuportaista on kulunut pahasti oikealta puolelta.

”Ei enää kannusteta ’seisomaan oikealla ja kävelemään vasemmalla'”, operaattori kirjoitti. ”On tärkeämpää seisoa paikallaan ja pitää kaiteesta kiinni.”

Kiinan hissiliiton pääsihteeri Zhang Lexiang sanoo WSJ:ssä, että kuluminen on Kiinassa oikea ongelma. Länsimaissa metroasemille kulkee usein useampia liukuportaita, joiden käyttöä voidaan vuorotella kulumisen tasapainottamiseksi. Kiinassa metroasemlla on vain usein yksi liukuporras, joka menee ylöspäin.

”Minä olen vastustanut liukuportaissa kävelyä 10 vuotta”, Zhang sanoo. ”Minusta se on erittäin vaarallista”. Liukuportaat ovat tyypillisesti jyrkempiä kuin tavalliset rappuset.

Viime vuonna Lontoossa kokeiltiin käytäntöä, jossa liukuportaissa ei käveltäisi ruuhkien vähentämiseksi. Tulokset eivät kuitenkaan olleet kovin hyviä.

Guardian-lehti kirjoitti viime vuonna, että Lontoon metrossa kokeilitiin taannoin kolmen viikon ajan ruuhkaisalla Holbornin metroasemalla, mitä tapahtuu, jos kaikkien pitääkin seistä liukuportaissa paikallaan.

Tässä on yllättävää järkeä: Jos liukuportaiden vasen puoli on varattu kävelijöille, siinä on paljon tyhjää tilaa, koska läheskään kaikki ihmiset eivät halua kävellä liukuportaissa etenkään ylös. Mutta jos liukuportaissa sekä vasemmalla että oikealla puolella ihmiset seisovat, sinne mahtuu kulkemaan paljon enemmän ihmisiä.