Suomessa kohistaan siitä, että länsimetro myöhästyy noin vuoden aiemmista suunnitelmista. Asiat voisivat olla pahemminkin: Yhdysvalloissa New Yorkissa aukeni viime viikolla metrolinja, joka ehti olla suunnitelmissa ja työn alla lähes vuosisadan.

Kyseessä on suurin New Yorkin metron laajennus 50 vuoteen.

Sunnuntaina New Yorkissa aukesi Second Avenuelle johtava metrolinja, jonka suunnittelu alkoi jo vuonna 1919 mutta joka viivästyi matkan varrella monen monituista kertaa.

Second Avenuen metrolinja ehti pitkään olla paikallisten keskuudessa lentävä vitsi, kirjoittaa muun muassa Los Angeles Times. Hanketta ovat viivästyttäneet milloin sodat ja milloin erilaiset taantumat, eikä rahaa ole koskaan riittänyt hankkeen viemiseksi loppuun asti.

Mistään massiivisesta metrolinjasta ei ole kyse: Kyseisellä noin kolmen kilometrin pituisella laajennuksella on vain kolme pysäkkiä. Silti sen hinnaksi tuli noin 4,5 miljardia dollaria eli yli 4 miljardia euroa.

Vertailun vuoksi: Länsimetron hinnaksi tulee reilu miljardi euroa. Siinä on sentään valmistumisen jälkeen 13 uutta asemaa.

Ensimmäisen kerran Second Avenuen metrohanke ajautui ongelmiin vuonna 1929 suuren pörssiromahduksen vuoksi. Hanke seisahtui sen jälkeen muun muassa toisen maailmansodan ja Korean sodan vuoksi 1950-luvulla.

Kaivuutyöt alkoivat vuonna 1972, mutta jo kolme vuotta myöhemmin New York Cityn rahat loppuivat taas. Uuteen vauhtiin hanke pääsi vuonna 2007, ja tällä kertaa se todella valmistui.

The Daily Beast -sivusto nostaa artikkelissaan esille mielenkiintoisen yksityiskohdan siitä, miksi Second Avenuen metrohanke viivästyi niin paljon.

Yksi asiaan vaikuttava tekijä oli, että Yhdysvaltain liittohallitus ja New Yorkin osavaltion julkista liikennettä ohjaava MTA riitelivät yli vuoden siitä, oliko metroon hankittu palonestojärjestelmä “osta Amerikasta”-säännösten mukainen. MTA oli nimittäin välikäden kautta ostanut osan palonestojärjestelmästä Suomesta.

Paikallisviranomainen yritti väittää, että Suomessa tehdyt komponentit eivät olleet “lopputuote”, vaan vain esimerkiksi putkia ja venttiilejä, kun taas amerikkalaiset olivat tehneet muun muassa valvontayksiköt.

Liittohallituksen mukaan lopputulos ei ollut säännösten mukainen, ja MTA:n piti korvata järjestelmä kokonaan. Artikkeli ei mainitse, mistä suomalaisyhtiöstä on kysymys.