HYVÄÄ

  • nopea asennus

  • helppo käyttää

HUONOA

  • virheestä johtunut säikäytys

  • isoveli valvoo

Testasimme miltä moinen tuntuu kuljettajan näkökulmasta. Varustimme BMW R 1200 RT –käyttötestimoottoripyörämme uuden ajan mustalla laatikolla, jotta voisimme seurata pyörän liikkeitä ajokauden aikana Keski-Euroopassa.

Laite tallentaa ajetun matkan ja käytetyn nopeuden. Me näimme jälkikäteen vain matkan, mutta laiteen toimittaneen Secora Systemsin mukaan nopeus jää järjestelmän muistiin ”ikuisesti”.

SECORA SYSTEMSIN käyttämän Teltonika FM1202 -paikantimen asentaminen vaati vain 12 voltin jännitteen. Ja yhteydenpitoa varten laitteen sisällä on sim-kortti.

Tämän lisäksi pyörästä otetaan tieto sytytysvirtojen päälle kytkemisestä. Järjestelmä lähettää auton tai moottoripyörän omistajalle viestin, jos ajoneuvo liikkuu tietyn matkan ilman sytytysvirtojen kytkemistä. Veneen perämoottorin turvaamisessa voidaan tehdä kytkentä, jossa laite lähettää tekstiviestin, jos perämoottorilta katkaistaan virta.

Secora Systemiltä löytyy myös sellainen laite, joka kytketään ajoneuvon sisäistä dataa välittävään obd-pistokkeeseen. Tuolloin omistaja näkee etänä paljon ajoneuvotietoa, mikä voi olla hyödyllistä suurten ajoneuvokantojen seuraamisessa.

Secora Systemsin palvelua on kehitetty enduromoottoripyörissä, ja useita laitteita kiersikin viime keväänä rankan Päijänteen ympäriajon. Järjestelmän käyttö helpotti huollon toimintaa, mutta todisti samalla sen, että laite kestää rytkytystä, ja että se on riittävän vesitiivis.

Laite asennettiin BMW R 1200 RT:n katteessa olevan äänentoistokaiuttimen kannen alle. Asentaminen vei puolitoista tuntia.

KÄYTTÖÖNOTTO TEHDÄÄN Secora Systemsin nettisivujen kautta. Kun käyttäjätunnus on hyväksytty, ajoneuvon liikkeitä pääsee seuraamaan Google Mapsin karttapohjan kautta.

Ensimmäiselle kuljettajalle ei kerrottu laitteesta, mutta paikannusta ei yritetty peitelläkään, joten asia tuli nopeasti ilmi. Pienen hämmästelyn jälkeen jokaiselle kuljettajalle kerrottiin järjestelmän olemassaolosta, ja kaikki hyväksyivät sen.

Testikuljettajat eivät kaahaile liikenteessä, mutta silti lähes jokainen esitti huolestumisensa siitä, että jääväthän käytetyt nopeudet vain toimituksen käyttöön. ”Isoveli valvoo” -pelko nosti päätään.

Yksi sanoi, että laite vie ajamisesta vapauden tunteen. Toinen kertoi, että laitteeseen tottui, eikä sen olemassaoloa rekisteröinyt sen kummemmin. Totesi kuitenkin, että tilanne olisi voinut olla toinen, jos kyseessä ei olisi ollut ”työkeikka”. Ehkä tilannetta helpotti se, että ajamista seurasi tuttu työkaveri, eikä joku kasvoton tietokone esimerkiksi Liikenneviraston uumenissa.

KÄYTTÖTESTISSÄ LAITE toimi koko kesän moitteetta. Mutta aivan loppumetreillä, hotellin parkissa Ranskan ja Espanjan rajalla, laite keksi olevansa Uzbekistanissa, oletettavasti moottoripyörä mukanaan. Onneksi ikkunaverhojen avaus paljasti että BMW kököttää juuri oikeassa parkkiruudussa. Yksi virhe 42 000 kilometriä kohden on siedettävä saldo.