LISÄÄ SUKLAASTA:
Tiesitkö tämän suklaan historiasta >>
Kaakaopavusta joulunkonvehdiksi (digilehti) >>


Suklaa on superruokaa, julistetaan nykyään. Tarkemmin ottaen kaakao on terveellistä, sillä suklaan terveellisyys riippuu kaakaopitoisuudesta. Mitä tummempi suklaa, sitä enemmän kaakaota ja sitä terveellisempää.

Kaakaopitoisuus ilmoitetaan kääreessä prosentteina. Tummimmat suklaat pääsevät noin 85 prosentin kun maitosuklaat jäävät keskimäärin 30 prosentin kaakaopitoisuuteen. Valkosuklaasta puuttuu suklaan perusraaka-aine kaakaomassa, joten se ei ole oikeastaan suklaata lainkaan.

Kaakao sisältää muun muassa elimistölle tärkeitä magnesiumia, sinkkiä ja kuparia sekä flavonoideja, kuten katekiineja ja proantosyaaneja, jotka toimivat antioksidantteina.

Hyvin kaakaopitoisen tumman suklaan tiedetään siis sisältävän paljon antioksidantteja. Flavonoidien on arveltu ehkäisevän joitakin kroonisia sairauksia kuten sydän- ja verisuonitauteja. Toisaalta flavonoidien vaikutuksista ihmisen elimistössä ei tiedetä vielä kaikkea, flavonoiditutkimuksella riittää vielä selvitettävää.

Nautintoaine

Suklaan syöminen virittää valloilleen mielihyvän tunteen. Sen aiheuttaa aivojen välittäjäaine serotoniinin esiaste tryptofaani, jota kutsutaan kansanomaisesti onnellisuushormoniksi.

Suklaassa tryptofaani tekee yhteistyötä sokerin kanssa: sokeri auttaa tryptofaanin kulkeutumista soluihin, jolloin elimistö pystyy hyödyntämään sitä. Ja sitten hyvät uutiset herkkusuille: Myös valko- ja maitosuklaan syöjä kokee suklaanautintoa, sillä tryptofaania on kaakaovoissa.

Terveysvaikutuksia?

Kaakaota on eri kulttuureissa arvostettu jo muinaisina aikoina terveyden edistäjänä, joko kokemukseen perustuen tai kuvitellusti. Nykyään väitteet perustetaan tutkimuksiin, joiden mukaan kaakaon ja tumman suklaa käytöllä on monenlaisia terveysvaikutuksia, jotka vaikuttavat verenpaineeseen ja veren insuliinitasoon, muistiin ja tarkkaavaisuuteen, sydän- ja verisuonitautien ja aivohalvauksien riskiin ja moneen muuhun.

Tutkimustulosten laajasti yleistettävää luotettavuutta on aina puntaroitava kriittisesti, muun muassa tutkittavien otos eli lukumäärä huomioiden. Tutkimukset ovat usein lyhytaikaisia, tietoa kaakaon pitkäkestoisista terveysvaikutuksista kaivataan lisää.

Suklaanvalmistusprosessi tuhoaa flavonoideja jo kaakaopavun paahtamisesta asti, joten antioksidanttipitoisuudet pienenevät prosessin myötä. Tumman kaakaojauheeen (sokeroimaton) antioksidanttipitoisuudet voivatkin olla paljon suurempia kuin tumman suklaan. Myös raakasuklaassa on jäljellä enemmän flavonoideja kuin tavallisessa tummassa suklaassa.

Suklaalle ei kannata perustaa koko terveyttä. Maitosuklaassa on usein enemmän sokeria kuin tummassa suklaassa, mutta tummaakin suklaata on hyvä nauttia kohtuudella. Terveys ja painonhallinta eivät edisty levy päivässä tahtia, sisältäähän suklaa myös sokeria ja rasvoja. Liikkeellä on erilaisia suosituksia, mutta esimerkiksi määrää 30 gramma vuorokaudessa tummaa suklaata pidetään kohtuullisena.