Megastarissa on kaksi sähköä tuottavaa polttoainemoottoria. Maakaasu kehittää 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidia, 85 prosenttia vähemmän typenoksideja ja käytännössä nolla rikkidioksidia verrattuna diesel- tai raskaspolttoainemoottoreihin.

Maakaasun käyttö vaati omanlaiset rakenteet. LNG-järjestelmässä on kaksi bunkkeriasemaa, kaksikerroksiset tyhjiöeristetyt bunkkeriputkilinjat, kaksi LNG-säiliötä, päämoottoreiden jakelujärjestelmä ja höyrykattilat.

Kaikki putkilinjat on rakennettu hapon kestävästä ruostumattomasta teräksestä. Tämän lähellä olevat sähkölaitteet on sertifioitu räjähdyssuojatuiksi. Laivassa on myös normaalia enemmän kaasuntunnistussensoreita.

Maakaasun säilöntä on myös ”naftaa” monimutkaisempaa. LNG on nesteytettyä kryogeenikaasua, joka on säilytettävä alhaisessa -160 asteen lämpötilassa ja 4-6 barin paineessa. LNG-säiliöiden kokonaistilavuus on 600 kuutiometriä.

Maakaasun käyttö laivoissa ei ole ennenkuulumatonta. Aikaisempia LNG-käyttäjiä ovat Viking Line Grace ja jäänmurtaja Polaris. (Lue TM:n tuore reportaasi Polariksesta.)

Megastar on 212 metriä pitkä, ja sen huippunopeus on 27 solmua. Laivaan mahtuu 2 800 matkustajaa. Megastar tankattiin, eli bunkrattiin eilen Porissa.

Neitsytmatka suoritetaan tammikuun lopulla. Jatkossa Megastar tekee kuusi edestakaista matkaa Tallinnaan, ja matkustusaika on 2 tuntia.