Täällä länsimaissa suurin osa suurista autoyhtiöistä on jo tuonut markkinoille useita sähköautomalleja, ja lähivuosina niitä on tulossa paljon lisää.

Kiinassa sitä vastoin sähköautojen ympärillä käy vieläkin suurempi kuhina. The Wall Street Journal kirjoittaa, että uusimman virallisen laskelman mukaan Kiinassa on peräti 487 sähköautoja valmistavaa yhtiötä.

Tämä ei ole kirjoitusvirhe. Sähköautovalmistajia on syntynyt Kiinassa kuin sieniä sateella viime aikoina. Osittain tätä selittävät valtion myöntämät 15 miljardin dollarin eli yli 10 miljardin euron suuruiset tukiaiset, ja tulossa on valtiolta tukiaisia alalle vielä noin 40 miljardia euroa lisää.

Kiinan presidentti Xi Jinping julkisti kolme vuotta sitten China 2025 -suunnitelman, jonka tavoite on saavuttaa vahva kilpailuasema 10 eri sektorilla, ja yksi näistä oli sähköautot.

Vaikka Kiinassa olevien sähköautoyhtiöiden määrä on vaikuttavan suuri, se ei tietenkään tarkoita, että niistä kaikista tulee isoja valmistajia – tai että niistä läheskään kaikki eläisivät edes niin pitkään, että ne tuottaisivat ensimmäistäkään autoa.

WSJ:ssä Singulato-yhtiön pääjohtaja Shen Haiyin ennustaa, että vain 10 prosenttia maan sähköautoyhtiöistä selviää viisi vuotta tästä eteenpäin. Jotkut toiset analyytikot ennustavat luvun jäävän lähemmäs yhtä prosenttia.

Kiinassa on kuitenkin lupaavia sähköyhtiöitä. Esimerkiksi NIO on kerännyt pääomaa 3,1 miljardia dollaria ja aloittanut jo tuotannon. Myös esimerkiksi Xpengin ja Bytonin odotetaan aloittavan tuotanto ensi vuonna. Alkuvuonna kiinalainen BAIC EC ohitti Nissan Leafin maailman myydyimpänä sähköautomallina.

Kiinassa myytiin viime vuonna 777 000 sähköautoa, mikä on noin puolet kaikista myydyistä sähköautoista. Jos sähköautovalmistajien määrä kasvaa näin nopeasti, myös ylikapasiteetin uhka on mahdollinen, WSJ kirjoittaa. Suurempi haaste taitaa kuitenkin olla, että yhtiöt pysyisivät hengissä edes pari vuotta.