Kun Pariisin autonäyttelyssä poikkeaa hieman sivuun isojen autovalmistajien osastoilta, voi löytää kaikenlaista mielenkiintoista.

Ykköshallissa, Renaultin valtavan osaston takaa löytyy Legon osasto. Tavallaan sen läsnäolo on aivan luontevaa, sillä Legon rakennussarjoihin kuuluu paljon erilaisia autoja ja muita kulkuneuvoja.

Alkaen muutaman euron maksavista Duplo-autoista, joiden avulla voi aloittaa autonrakennuksen ennen puhumaan oppimista, ja päätyen Bugatti Chironin 1:8-mittakaavassa toteutettuun huipputekniseen, 3 599-osaiseen rakennussarjaan, jolla on hintaa 420 euroa.

Yhteistyö Bugattin kanssa poiki myös mielipuolisen hankkeen, jonka Lego julkisti elokuussa. Yhtiö rakensi legoista täysikokoisen ja ajokelpoisen Chironin.

Nyt auto oli tuotu autonäyttelyyn ja väkeä ympärillä riitti.

Yli miljoonasta 339 eri tyyppisestä osasta rakennettu auto on mykistävä vekotin, josta löytyy lukemattomia hienoja ja hämmästyttävän tarkkoja yksityiskohtia. Projektiin on käytetty 13 438 työtuntia, mikä hieman selittää tarkkuuden määrää.

Aivan pelkkää legoa auto ei ole. Sisällä on teräksinen kehikko ja myös oikean Chironin turvakehikko. Renkaat ovat oikeasta Chironista, ja myös turvavyöt ovat normaalit. Kaikki muu onkin sitten tehty legoista. Osien välissä ei ole käytetty grammaakaan liimaa.

Korin ulkopinnat näyttävät siltä kuin ne olisi kudottu muovipitsistä. Mutta lähempi tarkastelu paljastaa, että joka kohdassa on pieniä kolmiorakenteita, jotka kantavat huomattavan määrän kuormaa.

Siltasuunnittelijalle voisi tätä katsellessa tulla kyynel silmäkulmaan.

Auto olisi hyvin voitu tehdä ”vähän sinne päin”, mutta lopputuloksen funktionaalisista osista voi mainita esimerkiksi valkoisena kiiluvat valot, irrotettavan ohjauspyörän, toimivan nopeusmittarin ja korkeussäädöllä varustetun takaspoilerin.

Lego-Bugatti on sähköauto, sillä sitä liikuttaa 2 304 samanlaista pientä sähkömoottoria, joita käytetään muissakin Lego Technic -rakennussarjoissa.

Tehoa on yhteensä neljä kilowattia ja vääntömomenttia 92 newtonmetriä. Auto sisältää 4 032 hammaspyörää ja 2 016 akselia. Auto kuitenkin painaa vähemmän kuin luulisi, noin 1 500 kiloa. Oikea Chiron painaa lähes 2 000 kiloa.

Lego-Bugatin huippunopeus on 30 km/h. Testiajot on ajettu samalla Ehra Lessienin radalla Saksassa, jota on käytetty myös oikean Chironin testeihin.

Hallin toiselta reunalta löytyy hieman pienempi Meccanon osasto, jossa teema on sama. Meccano on jäänyt Legoa tuntemattomammaksi, mutta yhtä lailla sen periaatteena on toteuttaa osittain vakiopalikoilla rakennussarjoja, joista voi rakentaa melkein mitä vain mieleen juolahtaa. Meccanon osat kuitenkin yhdistetään useimmiten ruuveilla.

Meccanon osastolla ei ollut täysikokoista autoa, mutta runsaan metrin pituinen Ford Mustang ja Ducati Monster -moottoripyörä. Myös niissä riitti huolellisesti tehtyjä yksityiskohtia, vaikka Lego-Bugatin sfääreihin ne eivät toki yltäneet.

Myös Meccanolla on valtava määrä autojen rakennussarjoja. Junior-sarjat on tarkoitettu alkaen 5-vuotiaille. Monimutkaisempaa suunnittelua edustavat ohjelmoitava ja tekoälyäkin soveltava Meccano-robotti.

Valikoimassa on myös esimerkiksi 1 213-osainen, 62 sentin korkuiseksi rakentuva Eiffelin torni, mutta samoista osista voi rakentaa myös New Yorkin Brooklyn Bridgen.

Juuri Pariisin autonäyttelyn alla esiteltiin tuoteuutuutena malli Kimi Räikkösen ja Sebastian Vettelin tämän kauden työkalusta Ferrari F1 AW18:sta, jossa on yli 360 osaa.

Meccanon perusti vuonna 1898 englantilainen Frank Hornby, joka alkoi tehdä leluja kahdelle pojalleen. Nyt yhtiö on siis saman ikäinen kuin Pariisin autonäyttely.