Sähköautovalmistaja Tesla julkisti aiemmin tällä viikolla ensimmäisiä tietoja heinä–syyskuun tuotantomääristään. Uutiset olivat hyviä: yhtiö on saanut ”kansanautoksi” tarkoitetun halvemman Model 3:n tuotannon nopeaan kasvuun.

Teslan pääjohtaja Elon Musk on kuitenkin varoitellut viime viikkoina, että yhtiöllä on edelleen vaikeuksia saada kaikkia autoja toimitettua asiakkaille. Tesla vahvisti tämän ongelman uudessa katsauksessaan.

The New York Times kirjoitti aiemmin tällä viikolla, että ympäri Yhdysvaltoja onkin tällä hetkellä useita isoja parkkipaikkoja, jotka ovat jostain syystä täynnä käyttämättömiä Tesla-autoja.

Lehti kirjoittaa, että joukko ihmisiä on alkanut viime aikoina metsästää Yhdysvalloissa näitä Tesla-parkkipaikkoja ja julkaista niistä kuvamateriaalia. Ryhmä on julkaissut myös lennokkivideoita eri puolilta maata, missä näkyy näitä Tesla-parkkipaikkoja.

Esimerkiksi Lathropissa reilun 100 kilometrin päässä San Franciscosta on alue, missä on odottamassa lähes 400 autoa. Kyseessä saattaa olla jonkinlainen korjaamo tai maalaamo, missä autoja käsitellään ennen toimittamista loppuasiakkaille.

Kymmeniä tai satoja autoja sisältäviä paikkoja on löytynyt muualtakin.

Mikä näitä parkkipaikkoja selittää? Tesla sanoo, että ne ovat ”logistiikkahubeja”, joissa autoja liikutellaan paikasta toiseen. The New York Times nostaa esille muutaman teorian.

Pääjohtaja Elon Musk on sanonut, että yhtiöllä on ollut vaikeuksia löytää kuljetusautoja, joilla se voi liikuttaa valmistuneita autoja paikasta toiseen.


The New York Timesin haastattelemat asiantuntijat kuitenkin pitävät selitystä epäuskottavana, koska kapasiteettia on tarjolla paljonkin.

”Nopea haku paljastaisi paljonkin kuljetuskapasiteettia. Ehkä Teslalla ei ole rahaa maksaa niistä”, arvelee lehdessä Mark B. Spiegel Stanphyl Capital -sijoitusyhtiöstä.

Toinen selitys on, että autot heijastavat odotettua heikompaa kysyntää. On esimerkiksi mahdollista, että myymättä olevat autot ovat takavetoisia Tesloja, joille ei ole kysyntää. Tai sitten monet asiakkaat odottavat halvinta luvattua 35 000 dollarin Model 3 -mallia.

Kolmas selitys on, että valmistuneissa autoissa on niin paljon laatuongelmia, että korjattavia autoja on kasautunut paljon eri paikkoihin.

Lisävalaistusta asiaan on tulossa viimeistään lähiviikkoina, kun Tesla kertoo kolmannen vuosineljänneksen tuloksestaan. Yhtiö on ennakoinut, että se on ainakin hyvin lähellä kannattavaksi nousemista.