Euroopan unionin alueella myytävien uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saavat olla enintään 95 g/km vuodesta 2020 alkaen.

Siis alle kahden vuoden kuluttua. Tavoitteeseen pääseminen voi kuitenkin olla vaikeaa monille autovalmistajille.

Automotive News Europe nimittäin kertoo massamarkkinoille suunnattujen henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen kääntyneen nousuun vuonna 2017.

Vuosi 2017 oli ensimmäinen kymmeneen vuoteen, kun uusien autojen hiilidioksidipäästöt eivät vähentyneet.

Vuoteen 2016 verrattuna kymmenen suosituimman autovalmistajan henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt kasvoivat grammalla kilometriä kohden, selviää JATO Dynamicsin tuoreesta raportista.

Kymmenen suosituinta autovalmistajaa on vastuussa 58 prosentista uusien autojen myynnistä tutkituissa 23:ssa Euroopan maassa.

Kaiken kaikkiaan uusien autojen keskimääräiset päästöt kasvoivat 0,3 g/km eli 118,1 grammaan kilometriä kohden. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kymmeneen vuoteen,  kun hiilidioksidipäästöt eivät vähentyneet.

”Viimeisen kymmenen vuoden aikana vallinnut positiivinen kehitys johtui pääasiassa dieselmoottoreista”, JATO Dynamicsin autoanalyytikko Felipe Munoz toteaa.

Hiilidioksidipäästöjen kasvun syyksi mainitaan dieselautojen myynnin romahtaminen. Toinen merkittävä tekijä on katumaastureiden ja crossover-autojen suosion edelleen jatkuva kasvu.

Munozin mukaan ”kaikkien tulisi olla huolissaan hiilidioksidipäästöjen kehityksestä. Autojen päästöt eivät näytä vähenevän ja määräaika lähestyy kovaa vauhtia.”

”Dieselautojen myynnin vähentyessä sähkö- ja hybridiautojen suosio ei kuitenkaan kasva samaan tahtiin.”

Vuonna 2017 dieselautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 117,9 g/km. Bensiiniautojen vastaava luku oli 123,4 g/km.

Vuodesta 2015 lähtien uusien autojen päästöraja on ollut 130 g/km. Bensiinikäyttöisellä autolla tämä vastaa noin 5,6 litran keskikulutusta sadalla kilometrillä ja dieselillä 4,9 l/100 km.

Vuonna 2020 voimaan astuva päästöraja vastaa bensiinikäyttöisessä autossa kulutusta 4,1 l/100 km ja dieselautoissa 3,6 l/100 km.

Mikäli autovalmistajat eivät onnistu hiilidioksidipäästöjen hillitsemisessä, voi se tarkoittaa valmistajille jopa satojen miljoonien eurojen vuotuisia sakkoja.

Suurista automerkeistä vain Fiat ja Toyota onnistuivat laskemaan henkilöautojensa päästöjä viime vuonna. Vastaavasti Škodan keskimääräiset päästöt kasvoivat eniten (lähinnä Kodiaqin suosion myötä) – 4,1 grammaa kilometriä kohden.

Suuret saksalaiset premium-merkit BMW, Porsche ja Mercedes-Benz onnistuivat kaikki vähentämään uusien autojensa päästölukemia vaihtoehtopolttoainekäyttöisten autojensa myötä.

Aiheesta lisää Automotive News Europen artikkelissa.