Fordille on Yhdysvalloissa myönnetty patentti, joka koskee autonomisen ajoneuvon ohjaamista älykännykällä. Patentti on nimeltään ”Non-Autonomous Steering Modes” (karkeasti suomennettuna: ei-autonomiset ohjaustavat).

CarBuzzin uutisen mukaan kyseessä on teknologia, jossa autonomisen ajoneuvon voisi halutessa ottaa kännykkäohjaukseen. CarBuzz vertaa uutisessa teknologiaa ajopeleihin kuten Need For Speed No Limits tai Real Racing, jotka reagoivat kännykän asentoon ja joissa ei ole ohjaustuntumaa.

Patentissa on kuvattu lohkokaaviolla vaiheet, kun auton tietokone langattomasti vastaanottaa ohjauspyynnön ja reagoi sen mukaan. Tämän jälkeen auton tietokone määrittää ohjauskulman.

Näillä perusteilla auton tietokone lähettää käskyn, jonka perusteella kuljettaja valitsee jommankumman kahdesta ei-autonomisen ajamisen ohjaustavoista. Tämän jälkeen auto ohjautuu sen mukaan, minkä signaalin se on vastaanottanut käyttäjän päätelaitteesta.

Ensimmäinen ohjaustapa on käytännössä mahdollinen ainoastaan liikkeelle lähdettäessä. Sen jälkeen ajoneuvo pystyy suuntautumaan sen mukaan, mitä kuljettajan kännykän kiihtyvyysanturi ja gyroskooppi määrittävät. Yhdessä ne voivat tunnistaa liikkeen, liikkeen nopeuden, painovoiman ja kulman, jossa kuljettaja pitelee kännykkäänsä.

Toinen ohjaustapa pyytää kuljettajaa linjaamaan kännykän näytöltä virtuaalisen ohjauspyöränsä samansuuntaisesti kuin ajoneuvon etupyörät. Tämän jälkeen kuljettaja voi ohjata autoa sormenpäillään kännykän näytöltä.

Ford ei aseta patentissaan laitevaatimuksia. ”Ohjauskännykässä” olisi kuitenkin oltava prosessori, muisti, kosketusnäyttö, kiihtyvyysanturi, gyroskooppi ja tiedonsiirtokapasiteettia.

 

Fordin saamassa patentissa kuvataan lohkokaaviolla, miten autonomista ajoneuvoa voi ohjata myös kännykällä.