Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 
***

Koska talvitesti on taas kynnyksellä, tulee helposti mieleen vanhoja talvitestikömmähdyksiä. Seuraavasta on aikaa yli kaksikymmentä vuotta, mutta tilanteen kulku on yhä selkeästi mielessä.

Tämä tapahtui varsinaisen työajan ulkopuolella, eli ollessamme hyvin ansaitulla vapaalla. Koska testiradat eivät olleet vielä täyttäneet ajonälkäämme, päätimme lähteä moottorikelkkasafarille.

Liikkeellä oli lähes koko testiryhmä, joten etenimme vähälumisia kelkkareittejä sopivan rauhallisesti. Maalina oli Lintu-Antin kuuluisa ruokaravintola, jonne oli matkaa puolisentoista tuntia.

Jossain kohtaa jättäydyin hieman joukosta, jotta sain mahdollisuuden koetella kelkan äärirajoja. Kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes polulle tuli jalkapallon kokoinen kivi. Vauhtia oli ilmeisesti aika paljon, sillä kelkka otti kivestä harvinaisen kovan kimmokkeen.

Kun kelkka kääntyi ilmassa poikittain, totesin tilanteen olevan sen verran hallitsematon, että ajoneuvo kannatti jättää. Tämä oli viisas päätös, sillä seuraavaksi kelkka törmäsi telamatto edellä puuhun. Itse laskeuduin pehmeästi lumihankeen ihmettelemään tapahtunutta.

Törmäys sai aikaan kaikille hetken jaloittelutauon, jonka aikana tutkittiin moottorikelkan vauriot. Samalla joku huomasi, että kelkka oli jättänyt puuhun jäljet, jotka olivat yli kahden metrin korkeudessa.

Etusukset olivat niin pahasti lintallaan, että oli parempi ajaa lyhintä matkaa korjaamolle. Kelkka veti harottavien suksien takia todella rajusti vasemmalle ja oikealle, mutta apulaisopas johdatti ja kannusti minut ammattimaisesti perille.

Muu ryhmä jatkoi matkaa Lintu-Antin höyryäville lihapadoille, jossa minut nimettiin äidinkieleni mukaan Fågel-Robbeksi. Kuulen siitä vieläkin, ja olen siitä ylpeä.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Autoni ei noussut ylämäkeen, joten päätin peruuttaa ja ottaa vauhtia. Huono idea

Menin varhain aamulla lentokentällä kahville – äkkiä minut valtasi olo, että jotain tärkeää puuttuu

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään