Teknologia tunkeutuu nyt suihkujenkin maailmaan.

Aiemmin tänä vuonna olemme kirjoittaneet muun muassa Kohlerin esittelemästä uudesta suihkupäästä. Real Rain -suihkupäässä on 775 suutinta, jotka pystyvät yhtiön mukaan säätämään sitä, millaisia pisaroita niistä tulee ja kuinka nopeasti ne putoavat. Vesi ei tule suoraan suihkupään läpi, vaan sateen tuntua lisätään jonkinlaisella ”vesivarastolla” suihkun yhteydessä.

Kesäkuussa testissämme oli puolestaan vettä säästävä Hydrao First -älysuihku.

Tänä vuonna suihkumarkkinoita disruptoimaan on tullut myös kolmas kiintoisa yrittäjä, yhdysvaltalainen Nebia, jonka suihkupäätä Gizmodo on päässyt kokeilemaan.

Nebian suihkupää

Nebia on 650 dollaria maksavaa suihkua kehittävä yhtiö, joka on saanut taakseen joukon nimekkäitä sijoittajia, kuten Applen pääjohtajan Tim Cookin ja Googlen hallituksen puheenjohtajan Eric Schmidtin.

Business Insider -sivustolla Nebian pääjohtaja Philip Winter kertoo, että Cook on yhtiön isoin fani. ”Hän ihastui suihkuun välittömästi.”

Miten Nebia-suihku siis toimii? Suurin haaste käyttöönotossa on suihkun asentaminen seinään, mutta se onnistuu melko perustaidoilla. Idea on, että suihkun suuttimet ympäröivät käyttäjän lämpimään viidakon kosteuden kaltaiseen sumuun. Suihku myös käyttää jopa 70 prosenttia vähemmän vettä kuin tavallinen suihku.

Teknisesti tämä tarkoittaa, että suihkun pienet suuttimet muuttavat veden miljooniksi hyvin pieniksi pisaroiksi. Suihkun pitäisi synnyttää tunne, että ihminen seisoo ympärillä leijuvassa vedessä.

Tuotteen haittapuolia Gizmodon mukaan on se, että vesi ei aina tunnu yhtä kuumalta kuin tavallinen suihku, ja kosteutta leviää kylpyhuoneeseen aika paljon. Muuten tuote vaikuttaa lupaavalta: onkin jo aika, että pitkään uinunut suihkuteknologia ottaa askeleita eteenpäin.