Maailman mittapuussa autourheilu on muutakin kuin rallia tai formula-ykkösiä. Se meiltä suomalaisilta helposti unohtuu. Alan ehdottomia valtalajeja on jenkkien uskomaton Nascar-sarja, joka kiinnostavuudessaan ja kansainvälisyydessään hakkaa kaikki muut. Mutta mikä Nascar oikeastaan on? Sitä ei muutaman tv-välähdyksen perusteella voi oivaltaa. Asiaan on paneuduttava syvällisemmin itse tapahtumapaikalla.

Ovaalirataa kiertää 43 värikästä autoa parijonossa. Vauhdin määrää turva-auto. Muodostelman nopeus on tässä vaiheessa noin 100 kilometriä tunnissa ja äänet kuin sadan vaskipasuunan kakofonia. Moottoristadionin katsomossa kirkuu yli 150000 innokasta fania. Nascar-kisassa johtopaikka vaihtuu usein ja se pitää katsojat virkeinä. Samaa ei tapahdu formularadoilla, ei koskaan. Jännitystä luovat kuskien ja lajin taktiikan tunteminen sekä siihen liittyvien siirtojen odottaminen kuin shakkipelissä. Ilman kuulosuojaimia katsomossa on mahdoton olla. Metelin keskellä ei kuule edes omaa ääntään.

Autojen nopeus nousee hetkessä 260 km/h tunnissa ja se paljon lyhyellä ovaaliradalla päätykaarteiden 36 asteen kallistuksesta huolimatta. Sarjan nopeilla superovaaleilla kyyti kasvaa yli 320 kilometrin tuntinopeuksiin. Vauhdista huolimatta autot ajavat käsittämättömän lähellä toisiaan, puskuri puskurissa. Lähtöjen jännitys ja peltien rypistely ovat olennainen osa Nascaria, mutta siihen liittyy paljon muutakin: tekniikkaa, taktiikkaa ja strategiaa. Niiden ymmärtäminen tekee lajista paljon jännittävämmän kuin ensikatsomalta voisi kuvitella.

Katsomosta kisapelit näyttävät varsin tavallisilta amerikkalaisilta vakioautoilta. Lähempi tarkastelu paljastaa koko totuuden. Nimestään huolimatta Nascar (The National Association for Stock Car Racing) -autoilla ei ole vakioautojen kanssa sukunäköisyyttä lukuunottamatta mitään tekemistä. Nascar-autot ovat täysiverisiä kilpa-autoja. Niissä ei kuitenkaan saa käyttää minkäänlaista telemetriaa tai tietotekniikkaa. Kisan aikana tehtävät säädöt perustuvat ainoastaan kuljettajan takapuolituntumaan. Sääntöjen kantavana ajatuksena on ollut tehdä kilpailuista mahdollisimman tasaväkisiä ja mielenkiintoisia. Samalla kuskin taidot nousevat entistä ratkaisevampaan asemaan.

Suomessa Nascar-sarjan seuraaminen onnistuu parhaiten internetin kautta. Valtakunnallisilla tv-kanavilla kisoja ei lähetetä. Lohtua tuo Eurosport, joka näyttää osan kauden kilpailuista.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan ja Jukka Sihvosen artikkelista TM 18/2000, s. 20-31)