NASTARENKAIDEN uusin julkisuuteen markkinoitu haittavaikutus on niiden tienpinnasta irrottama pöly. Ajatus on lähtenyt liikkeelle Japanin pohjoiselta saarelta Hokkaidolta, jossa nastarenkaat juuri tällä perusteella kiellettiin. Nyt ollaan Norjassa liikehtimässä samaan suuntaan, ja heijastusvaikutus näkyy oitis myös suomalaisessa keskustelussa. Nastoja syytetään ilman pilaamisesta.

Ei ole olemassa sellaista tieteellistä näyttöä, että juuri nastarenkaat olisivat erityisen syyllisiä ilman puhtausongelmiin. Ystävämme norjalaiset näyttäisivät olevan asialla niin sanotulla ”musta tuntuu” -periaatteella.

Ilmaan pääsee haitallisia aineksia kymmenistä eri lähteistä, joista nastarenkaiden tiestä irrottama materiaali on vain yksi, eikä sen osuutta kokonaisuudesta ole toistaiseksi pystytty selvittämään.

Jos nastarenkaat halutaan pois liikenteestä japanilaiseen päätökseen vedoten, pitää muistaa, että Hokkaidon talvi on lyhyt ja olosuhteet ovat aivan erilaiset kuin meillä. Saari sijaitsee etelässä, jotakuinkin Rooman korkeudella, jolloin aurinko pitää teiden pinnat suuriman osan ajasta sulana. Tällaisissa olosuhteissa nastarenkaiden käyttö oli helppo kieltää. Japanilaiset ovat liukkautta torjuakseen toteuttaneet myös massiivisen katuristeysten lämmitysoperaation, jonka vaatima energiatuotanto pilaa jossain ilmaa.

Suomessa on vuosikaudet kehitetty sekä nastoja että tienpäällysteitä. Tämän seurauksena nastarenkaiden teitä kuluttava vaikutus onkin vain murto-osa aikaisemmasta, ja syntyvä pöly on taatusti pienempi haitta kuin mahdollisen nastakiellon aikaansaama teiden hiekoituksen ja suolauksen lisäys.

Nastojen kieltämiseksi on turha etsiä aina uusia perusteita. Kysymys on liikenneturvallisuudesta, ja sitä nastarenkaat kiistatta lisäävät.

(Pääkirjoitus TM 3/2001, s. 7)