Perheautojen uusi tyyli näyttää olevan katto korkealla ja kyljet kaukana, kuten viimeisimmät uutuudet, Honda Civic ja Peugeot 307 ovat osoittaneet. Perinteisempää näkemystä edustavat Ford Focus ja Seat Leon.

Ford Focus 1,6i Limited 5-ov

Honda Civic 1,6i LS 5d

Peugeot 307 XR 1,6 5-ov.

Seat Leon 1,6 Stella 105

Vertailun autoista Ford Focus esiteltiin vuonna 1998, ja tuolloin se poikkesi muotoilultaan perinteistä. Ulkonäön lisäksi se oli kilpakumppaneitaan korkeampi. Tuoreeltaan se sijoittui kärkeen viisiovisten perheautojen parhaimmiston vertailussa TM 16/98. Focuksesta on myös porrasperäinen versio, joka on näöltään konservatiivisempi kuin tämä viisiovinen tai vastaava kolmiovinen versio. Lisäksi on saatavilla farmarimalli, toistaiseksi ainoana tämän vertailun autoista. Honda Civicin viisiovinen malli on tämän kevään uutuuksia. Auto tulee Englannista poiketen neliovisesta porrasperästä, joka on kotoisin Japanista. Neliovinen Civic on ehtinyt jo TM:n koeajoon, mutta tähän viisioviseen on tutustuttu vasta ensitestissä TM:ssä 7/01. Viisiovinen Civic on joukon kookkain auto ja tuo mieleen Peugeot 307:n tapaan tila-autot. Peugeot 307 on toinen tämän vuoden uutuuksista, joka tuli kesäksi Suomen markkinoille. Edeltäjäänsä 306:een verrattuna se on selkeästi kookkaampi. Mittaa on tullut lisää kaikkiin suuntiin, ja muoto on vaihtunut modernimmaksi. Seat Leon edustaa tässä joukossa perinteisempää tyyliä ja muotoilua pyöreän oloisena viistoperänä. Leon on parin vuoden takaisen uudistuneen Toledon perätön versio, joka tuli markkinoillemme noin vuosi sitten. Tässä vertailussa Leon puolustaa VW-konsernin värejä, sillä onhan kyseessä Golfin serkku – samalle pohjalevylle tutuista VW-komponenteista rakennettu auto.

Nykyaikaisen tapaan kaikkien vertailuautojen keulalla työskentelee 16-venttiilinen nelisylinterinen moottori. Yksityiskohdiltaan Honda poikkeaa selvimmin muusta joukosta. Hondan VTEC-moottori on nimensä mukaisesti varustettu muuttuvalla imuventtiilien ajoituksella ja nostolla. Lisäksi Hondan moottori on keulalla toisinpäin kuin muiden, eli sen vaihteisto on moottorin oikealla puolella. Muita hienommasta ”venttiilinohjaustekniikasta” huolimatta Honda ei ole kuin kilowatin Peugeotia tehokkaampi. Peugeotin 16-venttiilinen moottori on varsin tuore tuttavuus kuten Seatinkin moottori. Ford on siten tässäkin suhteessa iäkkäin, muttei sentään vielä vanhanaikainen.

Lukkiutumattomat jarrut kuuluvat kaikkien autojen vakiovarustukseen, Hondassa ja Peugeotissa järjestelmään kuuluu lisäksi hätäjarrutustehostin. Etujarruina kaikissa on jäähdytetyt levyt, takana on levyjarrut lukuun ottamatta Fordia, jossa on rummut. Hammastanko-ohjaus on kaikissa tehostettu, mutta Peugeotissa tehostimen hydraulipumppua pyörittää sähkömoottori ja Hondassa sähkömoottori avustaa suoraan kääntämistä. Näillä sähköisillä ratkaisuilla, joissa tehostin on toiminnassa vain tarvittaessa, on pyritty polttoaineen säästöön. Perinteisissä tehostimissa hydraulipumppu pyörii koko ajan moottorin mukana vaatien energiaa, tarvittiin tehostusta tai ei.

Erot testin autojen välillä olivat varsin pieniä, eikä voittajaa voinut arvata ennen kuin kaikki mittaukset ja arvioinnit oli tehty. Vasta laskettaessa pisteet yhteen nousivat Ford ja Peugeot kärkeen. Toisen tasaisen parin muodostivat Honda ja Seat. Näin siis jo markkinoilla olleet ja perinteisemmän näköiset autot pystyivät tasaväkiseen kilpaan uusien tulokkaiden kanssa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 13/2001, s. 16-27)